۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » شخصیت های علمی و فرهنگی
برای منوچهر افراسیابی
برای منوچهر افراسیابی | بافت شهر من

برای منوچهر افراسیابی | بافت شهر من

اقطاع خبر: بسیار خوشحال و خرسندم که به اندازه یک ملودی کوتاه ، فرصتی حاصل  شد تا سرکی بکشم در تاریخ موسیقی و هنر شهرستان بافت ، که هر برگی از آن را ورق بزنی ،  نام  منوچهر افراسیابی را در برگ برگ آن می بینی. سال های قبل از انقلاب  را به یاد می […]

اقطاع خبر:

بسیار خوشحال و خرسندم که به اندازه یک ملودی کوتاه ، فرصتی حاصل  شد تا سرکی بکشم در تاریخ موسیقی و هنر شهرستان بافت ، که هر برگی از آن را ورق بزنی ،  نام  منوچهر افراسیابی را در برگ برگ آن می بینی.

سال های قبل از انقلاب  را به یاد می آورم ، قامت مردی را می بینم که در آن روزها، با هر دم و بازدمش ،نت های روح بخشی را از دالان تنگ و تاریک فلوت برایمان به صدا در می آورد ، این روزها هر وقت فلوت عماد رام را گوش می دهم ، یادی هم از آقا منوچهر افراسیابی می کنم که برای ما یک عماد رام بود.

برای من بی هنر ، سخن گفتن از هنر و موسیقی و  هنرمندی که هنرش به سن هنر و موسیقی شهرستان بافت می باشد ، خیلی سخت هست  ، آن هم در محضر نازنین و هنرمند بنامی همچون دکتر پیروز ارجمند  دوست داشتنی .

قصد و توان ندارم  که نقش اقای افراسیابی را از دریچه موسیقی نگاه کنم  ، من از این زاویه به نقش آقای منوچهر افراسیابی در درازای تاریخ هنر و موسیقی بافت نگاه می کنم ، که در روزگاری که هنر و موسیقی بافت ، در طبل و دهل ماندگار  یا سرنای زنده یاد پور رضا خلاصه می شد ، هنرمندی برایمان فلوت می زد  که صدای فلوتش به عنوان محملی برای درمان دردهایمان شفا بخش بود.

جناب آقای افراسیابی و هنر به روز ایشان را می شود در روزشمار موسیقی و هنر شهرستان بافت ورق زد ، در روزگار جنگ و آتش ،با  تصنیف اسب کِهرش ،موسیقی ماندن و رفتن را می نواخت و در زمانی دیگر با تنظیم و اجرای ،ترانه معلم،در صدا و سیمای کشوری قامت رعنای معلم را تجلیل می کرد.

یال های آرشه ویولن آقای منوچهر افراسیابی در زمانی که موسیقی در شهر و دیار ما غریبه ای بیش نبود  ، انگاری زنگ آهنگی بود بر تن خسته و پراکنده موسیقی بافت ، که این استاد در شکل گیری گروه های آوا و صدف آن را به رخ کشید.

گروه موسیقی صدف بافت به سرپرستی ایشان ، موج و اوجی بود پرطنین در موسیقی خواهران که  قد علم کرد و علاوه بر اجراهای زیبا ، گامی بود در ترویج فرهنگ بومی و محلی شهرستان ، که ایشان آن را به زیور ذوق و سلیقه خود به نمایش گذاشت.

حرکت قابل تحسین ،خانم دهقانی در تجلیل از آقای افراسیابی ،  تجلیل از موسیقی و هنر بافت می باشد و فرصت و غنیمتی است  تا به پاس سالها خدمت ایشان در کسوت آموزگاری ،مربیگری و استادی ،بر دستان پرتوان این هنرمند بوسه ای بزنیم .

 هنر و هنرپروری آقای منوچهر افراسیابی ، در قاموس موسیقی و ورزش بافت تعریف شده است ،من اگر لیاقت و هنر شاگردی ایشان را در عرصه موسیقی نداشته ام ، ولی افتخار این را داشتم که در مستطیل سبز فوتبال شاگردی ایشان را داشته باشم .

آقای افراسیابی را می شود در سه راس یک مثلث تعریف کرد، این سه راس عبارتند از: معلمی، موسیقی و ورزش

منوچهر ما در هر سه راس این مثلث ، یک الگو و یک سازنده بوده است ،هم در موسیقی که در گروه آوا و صدف شاگردان بسیاری را تربیت کرده است ، هم در مربیگری تیم فوتبال که شاگردان زیادی را پرورش داده است و هم در کسوت معلمی که نیاز به گفتن ندارد.

همیشه گفته اند زخمه های تار ولی من امروز می گویم : کرشمه های آرشه ویولن اقا منوچهر، همواره آرامش و سایه ای بوده است بر موسیقی این دیار  ، در سایه این آرامش ، شاگردان زیادی توسط ایشان تربیت شده است که امیدوارم علاوه بر برگرفتن هنر موسیقی ایشان ، تواضع ،ادب و شخصیت مثال زدنی ایشان را شاگردانش تعلیم بگیرند.

      زنده یاد حمید هرندی


برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

12 − دو =