وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که مد نظر رهبر انقلاب در خصوص ازدیاد نسلی و حفظ جمعیت است به مباحث ایمنی مربوط میشود و در هر دو دولت سیزدهم و چهاردهم این امر مورد توجه بوده و هست و اصلاح نقاط حادثهخیز از مهمترین موارد مورد توجه است.
مدیرکل راهداری جنوب استان کرمان افزود: در خصوص ایمنسازی جاده و اصلاح نقاط حادثهخیز تلاشهای جدی صورت گرفت و سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در این حوزه تخصیص داده شده و مصرف شد.
محمودی به ویژگی خاص جنوب کرمان که آن را از دیگر شهرهای کشور متمایز میکند اشاره کرد و گفت: نوع باری که در این جادهها حمل میشوند عامل تمایز این منطقه است و باید به صورت جدی مدیریت شود.
وی افزود: ما سالانه ۴/۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی که از ویژگی فسادپذیری برخوردار هستند را باید حمل کنیم، در شمال استان این امر متفاوت است زیرا سالی ۲۷ میلیون تن بار را جابهجا میکنند، گرچه حجم بیشتری دارد ولی خاصیت فاسدشدن ندارد و حتی یکماه هم در انبار و یا معدن بماند از بین نمیرود.
مدیرکل راهداری جنوب کرمان با بیان اینکه یک روز ماندن بار در این منطقه چالشبرانگیز است، عنوان کرد: یکی از چالشهایی که در حوزه حمل و نقل وجود داشت این بود؛ ناوگانی که در منطقه حاضرست بسیار کم است یعنی یک درصد ناوگان بومی و ۹۹ درصد غیربومی است که از سایر مناطق کشور باید به جنوب استان عزیمت کنند.
محمودی ادامه داد: گاهی قصد یک فرد اجرای پروژه است و عملاً اعتبارات و اختیارات هم دستش است و پیمانکار بر منبای پولی که دریافت میکند کار خودش را انجام میدهد اما در بحث حمل و نقل اینگونه نیست زیرا فرمان در دستان راننده است و هیچ اهرم نظارتی برای ناظر در منطقه وجود ندارد.
وی عنوان کرد: برای اینکه بتوان بر رانندگان نظارت صورت گیرد و این افراد جذب شوند باید تمهیداتی اندیشیده میشد که با حمایتهایی از سوی مدیران استان صورت گرفت مشوقهایی در نظر گرفته شد، وردی ناوگان ما که در سال ۹۵ تقریباً ۱۷ هزار دستگاه در سال بود، امروز به ۳۴ هزار دستگاه رسیده است.
مدیرکل راهداری جنوب کرمان افزود: با افزایش ورودی خودروها به ناوگان استان ما شاهد رشد ۱۰۰ درصدی در این عرصه بودیم و این ۳۴ هزار دستگاه تقریباً ۶۰ درصد ناوگان کل کشور را که قابلیت حمل میوه و ترهبار دارند، و به یک سوم از استانهای کشور عزیمت میکنند، امروز در جنوب کرمان مستقر هستند.
محمودی با بیان اینکه وقتی افزایش ناوگان در یک منطقه اتفاق میافتد، مباحث مربوط به عرضه و تقاضا نیز کنترل میشود، خاطرنشان کرد: این اتفاق باعث میشود تا تأثیر ویژهای بر کاهش کرایههای حمل بگذارد و بر حاصل دسترنج کشاورزان هم تاثیرگذاری میکند.
انتهای خبر/ طهماسبی