پژوهشگر مسائل خانواده با بیان این که هر انسانی دارای سبک زندگی خاص خود است، افزود: تجربه و همچنین عدمهمخوانی رفتار افراد با آنچه که علم میگوید سبب شده است تا خیلی از دانشها به ما انسانها تذکر دهد که رفتارمان غلط است از این رو باید به فکر تغییر سبک زندگیمان باشیم چرا که شاهد نتیجه غلط از رفتار فعلی خود در طول زندگی هستیم.
وی بیان کرد: گاهی اوقات آداب و رسوم باید تغییر میکرد و گاهی باید آداب و رسوم گذشته باقی میماند، همچنین یکسری آداب و رسوم از گذشته در سبک زندگی انسانها وجود داشت اما متاسفانه با مرور زمان مورد بیتوجهی و غفلت قرار گرفت و حذف شدند در حالی که بسیار خوب و لازم بودند.
معماری ادامه داد: برخی آداب و رسوم در سنتهای ما وجود داشت اما نتایج خوبی نداشت از این رو دانش انسانها بیان میکند اگر در جایی از سبک زندگی حتی در آداب و رسوم، انسان متضرر شود و شاهد نتایج بدی باشد، باید آن را تغییر دهد.
پژوهشگر مسائل خانواده توضیح داد: سبک زندگی نمیتواند موضوعی ثابت باشد به این معنی که باید در شرایط خاص روش خاصی در زندگی در نظر گرفت، داشتن یک سبک زندگی ثابت مثل این میماند که بگوییم از ابتدای زندگی، سبکی برای زندگی داشتم این سبک را از دوران مجردی تا تاهل میخواهم به کار بگیرم و همان روشها، آداب و سبک را ادامه دهم.
وی مطرح کرد: همانگونه که بعد از ازدواج نمیتوان سبک زندگی گذشته را ادامه داد چرا که جوابگو نخواهد بود و حتما باید تغییر کند از این رو افراد در طول زمان زندگی خود لازم است که سبک زندگیشان را در شرایط خاص تغییر دهند، حال آن که فرهنگها نیز بر سبک زندگی انسان تاثیرگذار هستند.
پژوهشگر مسائل خانواده عنوان کرد: اگر به لحاظ باور و عقیده بخواهیم به ترکیب سبک جامعه ایرانی نگاه کنیم، میبینیم که سبک زندگی جامعه ایرانی یک ترکیب اسلامی ایرانی است از این رو باید متاثر از این دو فرهنگ سبک زندگی خود را بیان و تنظیم کرد.
معماری با بیان این که خرده فرهنگها بر فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی تاثیر گذاشته است، توضیح داد: با وجود غنای فرهنگی ایرانی اسلامی جامعه و بالا بودن ارزشهای فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی اما شاهد این هستیم که سبک زندگی جامعهمان از فرهنگ اصیلمان فاصله گرفته است و سبک زندگی جامعه نه کاملا ایرانی است، نه اسلامی و نه حتی غربی است به عبارتی از هر جایی بخشی برداشت شده و هم اکنون سبک زندگی از چندین فرهنگ مختلف اجرا میشود.
پژوهشگر مسائل خانواده تشریح کرد: با نگاه به معماری و چیدمان خانههای ایرانی باید متوجه شویم که این نوع از خانهها به کدام سبک از زندگی نزدیک است؛ غربی، ایرانی و یا اسلامی است اما با یک نگاه ساده دریافت خواهیم کرد که نه معماری خانهها و نه سبک چیدمان داخلی آنها در سبک زندگی ایرانی اسلامی رعایت نشده است.
معماری بیان کرد: آشپزخانههای سبک اُپن، معماری بیرونی خانهها، چیدمان داخل خانه، وجود پشتی، نوع مبلهای موجود و پرده نشان میدهد که این خانه متعلق به کدام سبک از زندگی است از این رو آنچه که شاهد هستیم حاکمیت فرهنگهای متعدد بر خانهها و زندگی ایرانی است.
وی اظهار کرد: علاوه برظاهر زندگی جامعه ایرانی باطن زندگی آنها نیز متاثر از سایر فرهنگها است، برای مثال یک کتاب غربی را مطالعه میکنیم تا فرزند ایرانی مسلمان خود را تربیت کنیم و طبعاً نتیجه مثبتی دریافت نخواهیم کرد چرا که فرزند وقتی با سبک غرب بزرگ میشود بدون توجه به آن چه که در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است در اولین قدم، نگاهش به امکانات بیرون از کشور است.
انتهای خبر/ پسند