بسیج رسانه استان کرمان در مصاحبت با اصحاب رسانه طی اردویی دو روزه راهی شهرستان بم در کرمان شد تا از روند توسعه و پیشرفت این منطقه در عرصه خودروسازی گزارشاتی را برای رساندن به مردم کرمان و کاشت نهال امید در دلهای جوانان تهیه و تدوین کند.
همین امر سبب شد تا به کارخانه قطعهسازی قوای محرکه کرمان خودرو که در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم مسقر شده، وارد شویم تا از روند پیشرفت و تولید این مجموعه با خبر شویم.
محمد جزینی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» با اشاره به این امر که ما بهترین و محکمترین گیربکس و شفت خودروی پراید را تولید میکنیم، عنوان کرد: این مجموعه مواد اولیه و قطعات اصلی تولید گیربکس را از داخل کشور یعنی استانهای اصفهان اراک و غیره تهیه میکند.
وی ادامه داد: این واحد تولیدی به صورت سه شیفت و با تعداد ۱۲۰ نفر مشغول به کار هستند و البته ماهم مانند دیگر مجموعهها در طرحهای کاهشی واحدهای تولیدی در مصرف برق قرار داریم اما با ژنراتور آن را حل کرده و اجازه کاهش تولید را نمیدهیم.
مدیر کارخانه قطعهسازی قوای محرکه تاکید کرد: ما تولیدکننده دندههای گیربکس پراید و نیسان هستیم که البته برخی دندههای پژو را هم در این مجموعه تولید میکنیم در خصوص دنده پراید صفر تا صد تولید و مونتاژ با خود ماست.
جزینی اذعان کرد: برای بازار داخلی و کارخانجات پراید گیربکس و دنده را تولید میکنیم که روزانه ۲۰۰ ست دنده و برای نیسان تا ۱۵۰ عدد در روز به تولید میرسد.
وی تاکید کرد: فقط سالن تولید فرز و تراش دنده با تیم پشتیبان ۲۰۰ کارگر دارد و البته طرح توسعه ساخت دندههای گیربکس تیبا را نیز در چشمانداز پیش روی خود داریم.
مدیر کارخانه قطعهسازی قوای محرکه به مراحل ساخت یک ست دنده و گیربکس اشاره کرد و گفت: اجزای گیربکس از چرخدندهها و پوسته گیربکس، شافتهای ورودی و خروجی، بیرینگ (یاتاقان)، نشتبند (کاسه نمد) تشکیل شده است که شافتهای این مجموعه از بهترین نوع ساخت و آلیاژ برخور دارند و همین امر سری گیربکسهای پراید را از دیگر خودروهای داخلی متمایز کرده است.
جزینی برای ما مراحل ساخت این نوع دنده و گیربکس را شرح داد و گفت: مراحل تولید و ساخت از چهار مرحله فرزکاری، تراشکاری، پرسکاری و ریختهگری تشکیل شده است و آخرین مرحله آن مونتاژ و آزمونهای کنترل کیفیت است که شامل دو آزمون عملکردی و صوتی میشود.
وی در تشریح عملکرد هر کدام از مراحل عنوان کرد: در مرحله فرزکاری از آنجایی که شافتها خام هستند، ابتدا عملیات صیقلدهی و فرزکاری توام انجام شده و بعد از کدزنی وارد مرحله تراشکاری، سوراخکاری و ایجاد برش دقیق بین دندهها و سطوح شافت آماده شده، دوباره وارد مرحله صیقلدهی و پرس میشوند.
مدیر کاخانه قطعهسازی قوای محرکه ادامه داد: بعد از اتمام ساخت شافتها و گرمادهی کافی جهت استحکامبخشی به فلز، به مرحله ریختهگری که برای تکمیل گیربکس و ساخت قطعات پیچیدهتر وارد شده و در نهایت بعد از اتمام کار در دو آزمون صوت و عملکردی و بستهبندی وارد شده و روانه بازار کار میشوند.
جزینی با بیان اینکه بیش از ۲۰ نوع دستگاه و ماشینآلات متفاوت در تولید گیربکس دخیل هستند، تصریح کرد: این مجموعه توان ساخت و مونتاژ گیربکس خودروهای داخلی را دارد و این امر را از وجود سالنی با تمام تجهیزات ساخت و نیروهای متخصص میتوان دریافت.
بعد از اتمام توضیحات مدیر کارخانه قوای محرکه از خط تولید بازدید کردیم و از تولیدی که در داخل انجام میشود و کار دست جوانان متعهد و متخصص خودمان نیز هست، متحیر و متعجب شدیم اما جرقه امید و افتخار در دلمان زده شد و به چنین تلاش غرورآفرینی، افتخاری دوباره کردیم و از این مجموعه امیدآفرین قطعهساز کرمانی ایرانی خداحافظی کردیم.
انتهای خبر/ طهماسبی