از زینت کردن گوسفند قربانی تا مراسم فاتحه خوانی

از زینت کردن گوسفند قربانی تا مراسم فاتحه خوانی


به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» ناگفته مشخص است که کرمان همچون سایر شهرها در اعیاد دارای مراسم  مخصوص به خود است که از جمله آن می‌توان به عید قربان اشاره کرد.

مردمان این شهر همچون سایر مسلمانان به خواندن نماز عید قربان پایبند هستند اما در رابطه با اجرای برخی مراسم در این روز دارای برخی تفاوت‌ها هستند.

زیارت اهل قبور جزو آن دسته از کارهایی است که مردم کرمان در بسیاری از اعیاد آن را جزو مهم‌ترین کارهای خود قرار می‌دهند، عید قربان، غدیر، نوروز و … سر زدن به اموات و یاد کردن عزیزانی که دیگر در این شادی‌ها حضور ندارند ،جزو لاینفک این روزها است.

از این رو در کرمان و در ساعات اولیه روز، خیابان‌های منتهی به بهشت زهرا(س) شلوغ است، هر چند که عده‌‍‌ای به دلیل ازدحام و ترافیک این ‌کار را عصرهنگام موکول می‌کنند.

البته ناگفته مشخص است که قبل از هر کاری در روز قربان کرمانی‌ها برای اموات خود گوسفندی قربانی می‌کنند.

محمد علی گلاب زاده رئیس مرکز کرمانشناسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی این پایگاه خبری می‌گوید: گوسفندی که برای اموات قربانی می‌شود از نظر کرمانی‌ها باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد از جمله آنکه باید گوسفندی یکساله باشد ، شاخ این حیوان سالم و نباید شکسته شده باشد ضمن این‌که هیچ زخمی نیز در بدنش نباید داشته باشد.

البته گلاب‌زاده در ادامه تاکید کرد: عموما گوسفند برای امواتی قربانی می‌شود که یکسال تا سه سال است که از این دنیا رفته باشند ضمن این‌که عموما این قربانی قبل از طلوع آفتاب ذبح خواهد شد.

رئیس مرکز کرمانشناسی ادامه داد: کرمانی‌ها قبل از ذبح گوسفند آن را زینت و آرایش می‌کنند از جمله این‌که در چشمانش سرمه می‌کشند، حنا می‌بندند و با گردن‌آویزی از اسپند و کندر زینت می‌بخشند.

وی توضیح داد: از دیرباز مردم کرمان معتقد هستند که سرمه کشیدن  راه رسیدن به سعادت را برای میتی که قربانی به او تعلق دارد فراهم می کند و دود اسپند و کندر برای دفع چشم زخم بسیار موثر است.

گلاب‌زاده با تاکید بر این‌که کارهایی چون سرمه بستن، حنا کردن و یا گردن‌آویز اسپند و کندر شب قبل از قربانی گوسفند انجام می‌شود در ادامه به نحوه حنا بستن گوسفند قربانی اشاره کرد و گفت: کرمانی‌ها شب قبل از عید قربان، تمام و یا بخشی از بدن گوسفند را حنا می‌کنند.

رئیس مرکز کرمانشناسی می گوید: از دیگر آدابی که درباره گوسفند قربانی انجام می شود گذاشتن حبه ای قند یا تک‌ ای نبات در دهان حیوان قبل از ذبح  است.

وی اضافه می کند: باور مردم محلی این است که با این کار حیوان، تلخی مرگ را احساس نمی کند.

به گزارش «اقطاع خبر» ذبح گوسفند در کرمان نیز با آداب و رسوم خاصی صورت می‌گیرد حتی به چاقویی که قرار است گوسفند با آن ذبح شود نیز دعاهایی خوانده می‌شود و در نهایت گوسفند با ذکر و صلوات ذبح و یا قربانی می‌گردد.

اما در ادامه نیز کرمانی‌ها گوشت آن را میان همسایگان و دوستان پخش می‌کنند و در ظهر همان روز و یا شب هنگام اقوام و فامیل را دعوت می‌کنند و با پخت غذایی که از همان گوشت قربانی است مراسمی همراه با قرائت قرآن و فاتحه برای اموات و رفتگانشان برگزار می‌کنند.

انتهای خبر/پسند

  https://armanekerman.ir/vdcezn8zxjh8xei.b9bj.html


درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

رشد ۶۹ درصدی فضای ورزشی مدارس استان کرمان

رشد ۶۹ درصدی فضای ورزشی مدارس استان کرمان

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «اقطاع خبر» رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *