از وجود سروهای چهارصد ساله تا بازدید از

از وجود سروهای چهارصد ساله تا بازدید از "ارگ راین" بر بلندای تپه/ بازدید از بزرگترین دهانه آتشفشانی ایران را از دست ندهید

سید وحید طاهری مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان راین گفت: شهر تاریخی راین از مکان های گردشگری شهرستان کرمان است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

از وجود سروهای چهارصد ساله تا بازدید از

سید وحید طاهری مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان راین در گفتگو با “اقطاع خبر” گفت:  شهرتاریخی و خوش آب و هوای راین در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهر کرمان و ۱۱۵ کیلومتری شمال جیرفت قرار دارد.

وی افزود: این شهر در دامنه ی کوه هزار بلندترین قله جنوب کشور آرامیده است، ارتفاع این شهر از سطح دریا ۲۲۰۱ متر می‌باشد و از مناطق سردسیر استان کرمان محسوب می‌شود.

طاهری بیان کرد: از مهمترین جاذبه های گردشگری این شهر، به ارگ تاریخی راین، قلعه مسکونی ده میرزا که هنوز در آن زندگی می‌کنند و ساکن هستند.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان راین  تاکید کرد: آبشار راین، سرو چهارصد ساله، چنارهای هزار ساله، روستاهای زیبای دامنه کوه هزار که جذابیت و طبیعت خاص خود را دارد، دهانه آتشفشانی که بزرگترین دهانه آتشفشانی ایران و همچنین آبشار راین توسط اداره کل میراث فرهنگی این دو اثر طبیعی در آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

وی گفت: چشمه های آب‌معدنی و در حوزه مذهبی مرقد مطهر پنج امامزاده در شهر راین وجود دارد.

طاهری بیان کرد: موقعیت راین باعث شده یکی از مراکز داد و ستد کالا در زمان خود و هم اکنون بوده است و پارچه های ارزشمندی در آن زمان به مصر صادر می‌شده و این منطقه در گذشته یکی از مراکز ساخت صنایع دفاعی مانند  شمشیر و تفنگ بوده است.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان راین افزود: هم اکنون صنعت دفاعی به صنعت فلزکاری و ابزار فلزکاری تبدیل شده است و این صنعت هم اکنون در شهر راین ارائه می‌شود و اشیائی مثل چاقو، انبر، ساتور، قندشکن توسط مردم و هنرمندان این منطقه ساخته و در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بخش راین نسبت به سایر نقاط استان رتبه‌ی بالایی دارد که به حوزه میراث فرهنگی، آثار تاریخی، صنایع دستی و گردشگری، طبیعت خوب، معادن و کشاورزی و… می‌توان اشاره کرد.

طاهری ادامه داد: یکی از رسالت های ما در حوزه بازاریابی، تبلیغات کارهایی بود که می‌بایست برای معرفی شهر راین انجام و در این حوزه مستندات زیادی توسط بخش خصوصی، اداره کل میراث فرهنگی، صدا و سیما، همکاری استانداری، ارگان های مرتبط با این کار کمک دادند و اتفاقات خوبی افتاده است و در شبکه های کشوری هم به صورت مستمر پخش داشتیم در فضای مجازی گروه هایی داریم که در این عرصه فعالیت میکنند و از طریق فضای مجازی راین را معرفی می‌کنند.

وی گفت:  همچنین از طریق روزنامه و چاپ بروشور سعی در معرفی شهر راینداشتیه ایم و شرکت در نمایشگاه های بین المللی جهت معرفی، شرکت در نمایشگاه های استانی و کشوری. با این موارد سعی کردیم راین را به نحو احسن معرفی کنیم.

 طاهری اظهار کرد: در خصوص معرفی بناها و آثار شاخص این بخش،می توانم به ارگ راین اشاره کرد،  ارگ تاریخی راین مهمترین جاذبه تاریخی این دیار کهن است.

وی در ادامه گفت: بزرگترین بنای خشتی بعد از ارگ بم با مساحتی بیش از ۲۲۰۰۰ متر مربع نشسته در تاریخ، میراثی ارزشمند و ثروت فرهنگی تاریخی که سال ها، میزبان گردشگران داخلی و خارجی بوده است و این ارگ در جنوب شهر کنونی راین و بر بلندای تپه ای قرار گرفته است.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان راین با اشاره به اینکه دورتادور قلعه حصاری قرار گرفته است، گفت: ارتفاع آن بیش از ۱۱ متر می‌باشد و تنها ورودی قلعه از قسمت شرقی است که با سردری بزرگ و باشکوه به محوطه داخلی راه پیدا می‌کند.

طاهری گفت: در این قلعه، بازار، قطعه حکومتی، اسطبل، چاه‌انبار، مکتب‌خانه، آتشکده و عامه‌نشین دارد که این قلعه یکی از مهمترین آثاری است که میتوان بر تاریخ کهن این خطه گواهی دهد و برسند موجودیت راین قبل از اسلام مهر تایید را می‌گذارد.

وی بیان کرد: قلعه مدرک گویایی است که گفته می‌شود قدمت و سابقه این دیار به  دوره ساسانیان می‌رسد و قلعه هایی با قدمت و سابقه بیشتری در این محل وجود داشته که متأسفانه بر اثر حوادث طبیعی از بین رفتند.

طاهری تاکید کرد: در شهر راین، کمیته گردشگری ایجاد، و رئیس کمیته بخشدار راین  و شهردار، رئیس شورای شهر، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، همه عضو این کمیته اند.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان راین افزود: در جلسه ستاد تحصیلات ده کمیته تشکیل شده که یکی از کمیته ها همین کمیته هست و همچنین کمیته نظارت بر بازار هم  توسط صنف، اماکن، بخشدار، مرکز بهداشت تشکیل شده است که بصورت مستمر از بازار بازدید می‌کنند که اگر کسی ایراد یا تخلفی داشته باشد، با آن ها برخورد قاطع می‌شود و پلمپ می‌شوند.

وی گفت: در شهر راین زیرساخت های گردشگری خودمان ۵ اقامتگاه بومگردی، یک هتل آپارتمان، دو خانه مسافر، یک مهمان‌پذیر و مجتمع خدمات رفاهی در شهر راین وجود دارد.

طاهری تصریح کرد: تمام اقامت ها بر اساس دستورالعمل‌ بهداشتی می‌توانند مسافر بپذیرند و مسافرهایی که در سامانه جانا ثبتنام می‌کنند و کسانی که رزرو میکنند باید حتما واکسینه شده باشند و این روند و شرایط خاص خودش را دارد. 

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان راین گفت: در حوزه گردشگری دوستان در بحث اقامتگاه ۵۰ درصد ظرفیتشان را می‌توانند تکمیل کنند با رعایت پروتکل های بهداشتی. مرکز بهداشت و بیمارستان راین شبانه روز خدمات می‌دهد و همچنین هلال احمر فعال و  تمامی دستگاه های اجرایی دنبال آن هستند که یک میزبان خوب برای گردشگران در بخش راین باشند.

انتهای پیام/ تاج الدینی

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته لاله‌زار با یک درجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *