انجام پروژه‌های آبخیزداری استان کرمان با اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومان

انجام پروژه‌های آبخیزداری استان کرمان با اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومان

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: تفاهم نامه‌ای بین سازمان منابع طبیعی کشور و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه منعقد شده و اعتباری در حدود ۲۳۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبخیزداری استان کرمان در نظر گرفته شده است.

انجام پروژه‌های آبخیزداری استان کرمان با اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومان

علیرضا ابوالحسنی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری«اقطاع خبر»؛ با تأکید بر این‌که اولویت اصلی کار ما در حال حاضر حفظ وضعیت موجود است، گفت: برگرداندن پوشش گیاهی در مناطقی که تخریب شده را با انجام طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مد نظر داریم.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در پانزدهم اسفند ماه سال گذشته بر لزوم کاشت سه درخت توسط هر ایرانی تأکید داشتند تا در طول چهار سال یک میلیارد درخت کاشته شود که سهم استان کرمان طی چهار سال ۶۰ میلیون اصله نهال است که اگر این مسئله انجام شود، پوشش گیاهی ما احیا خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌ها و تبخیر و تعرق در استان، اولویت اول ما حفظ وضع موجود است تا بتوانیم اکو سیستم شکننده را حفظ و در کنار آن توسعه و احیا را داشته باشیم و اولویت دیگر ما بهره‌برداری از عرصه‌های منابع طبیعی است.

ابوالحسنی در خصوص شرایط سفره‌های آب زیرزمینی اظهار کرد: در معاونت آبخیزداری بیشتر اقدامات آبخیزداری، آبخوان‌داری و همچنین کنترل هرز آب‌ها انجام می‌شود و نفوذ تدریجی آب به سفره‌های آب زیرزمینی صورت می‌گیرد.

 سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: برای ساخت و ایجاد سازه‌های عرصه منابع طبیعی به گونه‌ای اقدام کنیم که این سازه‌ها حالت ذخیره‌ای نداشته باشند؛ به این معنی که به مرور زمان آبی که پشت سازه جمع شده است، تخلیه شود و به سفره‌های آب زیر زمینی نفوذ کند و این مهم سیاست کاری ماست.

وی با اشاره به وقوع سیل در تابستان سال گذشته در شهرستان رفسنجان و آسیب رسیدن به برخی از سازه‌های آبخیزداری گفت: زمان احداث سازه‌های عنوان شده مربوط به سنوات خیلی گذشته است و عمر مفید این سازه‌ رو به اتمام بوده است؛ این سازه‌ها در زمانی که آبخیزداری زیر مجموعه جهاد سازندگی وقت بوده، ساخته شده و عمرشان پایان یافته است.

ابوالحسنی ادامه داد: سیاست آن زمان این نبوده که آب را به تدریج از محدوده خارج کنند و این سازه‌ها، سازه‌های ذخیره‌ای بودند که آب پشت آن‌ها جمع و در برخی از جاها از آن‌ها استفاده می‌شده است؛ اما سیاست کاری ما این است که در مناطقی کار انجام دهیم که دارای مطالعات اجرایی و تفصیلی است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان افزود: در گذشته کارها بر اساس درخواست‌های مردمی انجام داده می‌شد و مباحث مطالعاتی جدی گرفته نمی‌شد اما هم اکنون هر کار سازه‌ای را بخواهیم انجام دهیم، حتما باید مطالعات اجرایی و تفصیلی داشته باشند.

وی اظهار کرد: با توجه به کمبود اعتباری که در عرصه مطالعاتی داریم، از ظرفیت صنایع معدنی و کارخانجات بزرگ استان در این زمینه استفاده کرده‌ایم و تفاهم نامه‌هایی در این زمینه منعقد شده است تا بخشی از کار مطالعاتی را همکاران صنعتی و معدنی با تکیه بر حوزه شهری انجام دهند.

ابوالحسنی با بیان این‌که با توجه به سیل شیراز، حوزه‌های شهری اولویت مطالعه پیدا کرده‌اند که هم اکنون برای بیشتر حوزه‌های شهری ما مورد مطالعه قرار دارند و پروژه‌های آن‌ها تعریف شده‌اند، عنوان کرد: بر اساس میزان اعتبار سالیانه، پروژه اجرا می‌کنیم و برای مسائل آبخیزداری به دلیل آن‌که کارهای سازه‌ای است و اعتبار زیادی نیاز است، ما بر اساس سطح اعتباری که سازمان منابع طبیعی کشور و در برخی موارد بر اساس منابع بودجه‌ای که در داخل استان برایمان تعریف می‌شود کارهای سازه‌ای را انجام می‌دهیم.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان خاطرنشان کرد: تفاهم نامه‌ای بین سازمان منابع طبیعی کشور و قرارگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام سپاه پاسداران منعقد شده و اعتباری در حدود ۲۳۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبخیزداری استان کرمان در نظر گرفته شده است که ما ناظرت عالی و تعریف پروژه را به عهده داریم و اجرا و نظارت کارگاهی به عهده قرارگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام در سپاه استان است.

انتهای خبر/م

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

ارسال بیش‌از ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره شعر رضوی

ارسال بیش‌از ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره شعر رضوی

مدیر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: تاکنون ۲ هزار اثر به دبیرخانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *