بافت شهر مردان دانشی و گردوهای کهنسال

بافت شهر مردان دانشی و گردوهای کهنسال

 

بافت شهر مردان دانشی و گردوهای کهنسال

اقطاع خبر: بافت یکی از قدیمی ترین و مهمترین شهرستان ‌های استان کرمان است که در جنوب غربی این استان قرار گرفته و مرکز آن شهر بافت است که تا کلانشهر کرمان ۱۵۶ کیلومتر فاصله دارد.

این شهر ۱۲۰۰ سال قدمت تاریخی دارد. نام قدیم آن باخته بوده که بعدها به باخت تبدیل شده و در نهایت اکنون بافت نامیده می‌شود.


طبیعت بکر، نقاط گردشگری و تاریخی متعدد و مردمانی میهمان نواز از جمله ویژگی های این شهرستان است.

بافت به دلیل سطح فرهنگی بالا و علم آموزی و دانش فرزندان و نخبگانش، به دیار مردان دانش و گردو های کهنسال نیز مشهور است.

شهرستان بافت منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر و دارای طبیعتی بکر است که شاهراه نیز محسوب می شود و بیشتر مسافران جنوب استان و کشور باید از این منطقه عبور کنند.

بافت در مسیری قرار گرفته که هر کسی بخواهد به جنوب استان و حتی استان هرمزگان سفر کند، باید از آن عبور کند و افرادی که از شرق استان به استان فارس می‌ روند نیز باید از بافت عبور کنند.

بخش خبر و گوغر از جمله نقاط گردشگری خاص این شهرستان است که هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب کرده؛ خانه تاریخی ایرانمنش و دریاچه مخزنی سد بافت از جمله مناطق گردشگری ویژه این شهرستان است.

برخی از آثار باستانی بافت عبارتند از: تپه یحیی، قلعه خبر، قلعه سنگی، تپه مهره‌ای، قلعه گوشک. بافت دارای گردشگاه‌ها و مناطق خوش آب و هوای زیادی است که خبر (شاه ولایت)، چشمه عروس، عشق آباد و هَنزا از آن جمله‌اند.
از جمله جاذبه‌های طبیعی بافت می‌توان به غار آتشفشانی تُرُنگ که بزرگ‌ترین و طویل‌ترین غار استان کرمان به شمار می‌رود و غار شب‌پره واقع در درهٔ شب‌پره نیز اشاره کرد. سوغاتی‌های مهم این شهر شامل گردو، زیره، عسل، فراورده‌های لبنی و انواع گلیم و قالیچه می‌باشد

khabr1 پارک ملی خبر
khabr3 پارک ملی خبر
khabr5 پارک ملی خبر
khabr2 پارک ملی خبر
انتهای پیام/ع

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

کمک یک میلیارد ریالی خیرین در گلریزان بافت

کمک یک میلیارد ریالی خیرین در گلریزان بافت

رئیس دادگستری شهرستان بافت از کمک خیرین در جشن گلریزان ستاد دیه این شهرستان خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *