بیش از ۴۰ هزار کیلومترمربع معادل ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان پایش می‌شوند

بیش از ۴۰ هزار کیلومترمربع معادل ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان پایش می‌شوند

مدیرکل زمین شناسی استان کرمان گفت: ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان در سه لایه زمین شناسی اقتصادی و اکتشافات ژئوشیمیایی با روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید مورد پایش قرار می‌گیرد.

بیش از ۴۰ هزار کیلومترمربع معادل ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان پایش می‌شوند

به گزارش سرویس اقتصادی اقطاع خبر؛ علی رشیدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان صنعت و معدن شمال برگزار شده بود، گفت: از یک سال گذشته اکتشافات موضوعی در دست انجام است و در حوزه شهرستان راور اکتشافات سیریس رسوبی، عناصر نادر خاکی در شهرستان شهربابک و ژئو شیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی در شهرستان جیرفت در دست انجام است.

مدیر کل زمین‌شاسی استان کرمان مخاطرات زمین‌شناسی را تشریحف و تاکید کرد: مطالعات زمین لرزه و فرونشست زمین در استان کرمان انجام و اطلس لرزه خیزی سبزواران به وسعت ۱۵ هزار کیلومتر مربع تهیه شده و مطالعات فرونشست در دشت ها و شهرهای مختلف استان در دستور کار است.

وی با بیان این مطلب که فرونشست زمین سالانه پایش می‌شود، در ادامه با اشاره به مطالعات فرونشست در شهرهای جنوبی و شرقی استان افزود: شهرستان کرمان به صورت ویژه در دستور مطالعات فرونشست بوده است و طرح کلان ملی «طرح تحول زمین شناختی و اکتشافات معدنی» در دولت سیزدهم آغاز شد.

رشیدی تصریح کرد: بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع معادل ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان در سه لایه زمین شناسی اقتصادی و اکتشافات ژئوشیمیایی با روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید مورد پایش قرار می‌گیرد این طرح از نیمه دوم امسال آغاز و تا سال ۱۴۰۴ در کل کشور به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه فرونشست به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد، گفت: این واقعه بیشتر در مناطقی که از آب‌های زیرزمینی بی‌رویه استفاده می‌کنند، اتفاق می‌افتد، حدود یک میلیارد متر مکعب اضافه برداشت در استان کرمان داریم و تا زمانی که این اضافه برداشت مدیریت نشود، فرونشست ادامه دار خواهد بود.

رشیدی تاکید کرد: در برخی از مناطق استان سالانه بیش از ۳۰ سانتی‌متر فرونشست ایجاد می‌شود، بنابراین موضوع فرونشست در پیرامون شهر کرمان جدی و نرخ فرونشست در آن قابل توجه است.

وی تصریح کرد: برخی از مناطق شهر کرمان دچار فرونشست نیستند و به علت آب‌های فاضلاب بالاآمدگی را تجربه‌می‌کنند در مناطق غرب و جنوب غرب شهر کرمان سالانه حدود چهار پنج سانتی متر فرونشست وجود دارد.

 مدیرکل زمین شناسی استان کرمان افزود: در شهرستان رفسنجان فرونشست حدود ۳۰ سانتی‌متر بوده و در برخی از مناطق استان این ضایعه زمین حدود ۱۸ تا ۲۰ سانتی متر در سال‌های مختلف تجربه شده است.

انتهای خبر/ طهماسبی

     

  •  
     

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

با حضور جمعی از مسئولان کرمان، نشان همیار بازیافت در کرمان رونمایی شد. به گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *