تنها راه مبارزه با آفت سرخرطومی خرما مشارکت مردمی است

تنها راه مبارزه با آفت سرخرطومی خرما مشارکت مردمی است

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: مهمترین عامل مبارزه با آفت سرخرطومی خرما بحث آموزش، ترویج و مشارکت مردم است.

تنها راه مبارزه با آفت سرخرطومی خرما مشارکت مردمی است

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی اقطاع خبر؛ پیش از ظهر امروز رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما د رشهرستان جیرفت برگزار شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در این رویداد  اظهار کرد: جنوب استان کرمان با تولید ۵/۴ میلیون تن محصولات کشاورزی و ظرفیت‌های دانش‌بنیان کشاورزی یکی از مناطق استراتژیک کشور در بحث کشاورزی و در تأمین سبدغذایی نقش اساسی ایفا می‌کند.

 رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اگر کشاورزی مسأله اول منطقه جنوب شود با توجه به دانش‌بنیان شدن کشاورزی شاهد افزایش تولید و ارتقاء بهره‌وری خواهیم بود و افزایش تولید گندم، نمونه دانش‌بنیان شدن و توجه به این بخش است.

سیدمجتبی خیام نکویی ابراز داشت: الگوی کشت در ۳۱ استان کشور و جنوب استان کرمان تدوین شده است و ارزیابی‌های انجام شده حاکی از اهتمام ویژه مسؤولان سازمان جهاد کشاورزی جنوب به این بخش است.

وی  افزود: محصولات استراتژیک و تولید این محصولات جزو اولویت‌های کشور است و در سال گذشته نسبت به دو سال قبل بدون افزایش زیرکشت، ۶ میلیون تن افزایش تولید گندم داشته‌ایم و این نشان از ظرفیت بهره‌وری در کشور است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان استراتژیک بودن خرما و لزوم توجه به مقوله خام‌فروشی این محصول، بیان کرد: تنوع تولیدات و ارزش‌افزوده خرما مورد غفلت قرار گرفته و مسؤولان و بهره‌برداران باید به بحث ارزش‌افزوده خرما توجه جدی داشته باشند.

خیام نکویی با بیان لزوم گذر از کشاورزی سنتی و توجه ویژه به کشاورزی دانش‌بنیان عنوان کرد: هر فعالیتی در بخش کشاورزی باید مبتنی بر دانش، فناوری روز و افزایش ضریب نفوذ دانش در این بخش باشد و نتیجه دانش‌بنیان شدن کشاورزی ارتقای بهره‌وری، حفظ منابع پایدار و حفظ ذخایر ژنتیکی خواهد بود.

وی آفت سرخرطومی خرما را یکی از مهمترین معضلات مناطق خرماخیز دانسته و یادآور شد: آفت سرخرطومی خرما در منطقه جنوب استان کرمان از سال ۱۳۹۵ شروع شده و لازم است محققین و مسؤولان کشاورزی با برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت به مبارزه با این آفت بپردازند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مهمترین عامل مبارزه با این آفت بحث آموزش، ترویج و مشارکت مردم است و این مشارکت باید توسط حوزه آموزش و ترویج فراهم شود.

خیام نکویی با بیان لزوم تقویت ایستگاه‌های قرنطینه‌ای برای عدم جابه‌جایی پاجوش‌های آلوده ابراز کرد: انتظاری که وجود دارد این است که ایستگاهای قرنطینه به صورت جدی با ردوبدل کردن پاجوش‌های آلوده برخورد و آنها را امحا کنند.

وزارت جهاد کشاورزی با  آفت سرخرطومی حنایی خرما مبارزه کند

امام جمعه جیرفت نیز در ادامه این رویداد اذعان کرد: آفت سرخرطومی حنایی خرما در جنوب و شرق کرمان نخل‌داران این مناطق را دچار ضررهای زیادی کرده است.

حجت‌الاسلام میثم تارم با بیان لزوم توجه بیشتر وزارت جهاد کشاورزی به مبارزه با این آفت ابراز کرد: جنوب استان کرمان تک‌محصولی نیست اما باغات و نخیلات نقش تعیین‌کننده‌ای در معیشت مردم منطقه دارند و مسؤولان باید توجه ویژه‌ای به مبارزه با این آفت داشته باشند.

در مبارزه با این آفت موفق بوده‌ایم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان  نیز در  این رویداد عنوان کرد: با توجه به تحقیقات و آموزش در خدمت به جامعه کشاورزی مجموعه سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان بسیار موفق بوده است.

احمد احمدپور با بیان دستاوردهای تحقیقاتی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان گفت: با اقدامات انجام شده در مبارزه با این آفت موفق بوده‌ایم و نگاه سازمان در این زمینه توجه به پژوهش و آموزش است.

انتهای خبر/ طهماسبی

منبع: فارس

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

با حضور جمعی از مسئولان کرمان، نشان همیار بازیافت در کرمان رونمایی شد. به گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *