زیست عفیفانه عاملی برای معروفیت افراد به حجب و حیا است

زیست عفیفانه عاملی برای معروفیت افراد به حجب و حیا است

معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا شهداد کرمان گفت: در مسیر زیست عفیفانه زندگی که بر مبنای عفت، حیا و خودنگهداری در ارتباط با نامحرم باشد، سبب معروفیت افراد به حجب‌وحیا می‌شود.

زیست عفیفانه عاملی برای معروفیت افراد به حجب و حیا است

رقیه ایزدی در گفتگو با سرویس اجتماعی اقطاع خبر در خصوص زیست عفیفانه عنوان کرد: متاسفانه در خصوص پوشش و حجاب که برگرفته از حیا در چرخه زیست عفیفانه است دچار استحاله فرهنگی شده‌ایم.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا شهداد کرمان گفت: استحاله در معانی لغوی یعنی تغییرات اساسی در یک موضوع؛ که یعنی آنقدر تغییر ایجاد شده است که کاملا بنای آن زیر و رو شده است و شناخت حقیقت را سخت کرده است.

مشاور خانواده حوزه علمیه فاطمیه کرمان و الزهراء شهداد  افزود:  ما با نگاهی که به آیات قران داریم  و تبیان کل شی بوده و همه چیز در آن وجود دارد، بنای قرآن بر کلی گویی است مانند فروعات دینی (حج، زکات، خمس و غیره) که بعد از طرح کلی جزئیات را بر عهده پیامبر و امامان معصوم گذارده است اما در برخی از مسائل به حدی وارد جزئیات شده است که به انسان این حس را می‌دهد که بعید است از قرآن که اینگونه وارد شود.

مشاور خانواده حوزه علمیه الزهرا شهداد تاکید کرد: کلی گویی سبب  می‌شود که این سئوال مطرح شود که وقتی اصول قران بر این مبناست چرا در برخی از موضوعات اینگونه ریز به ریز وارد و نقشه راه مشخص شده است، وقتی با دقت به آیات نگاه می‌کنیم می‌بینیم که چه اهداف بلندی در پی این جزئی گویی هست.

وی ابراز کرد: آیات حجابی که قرآن مطرح می‌کند را اگر با دقت بررسی کنیم، خواهیم دید که برخی از آیات خطابه اصلی آنها زنان پیغمبر است  و در کنار همین آیاتی که مخصوص زنان پیامبر است، خداوند مستقیما زنان مسلمان پیروز پیامبر را نیز خطاب قرار می‌دهد که آیه ۵۹ سوره احزاب مصداق آن است.

ایزدی افزود: در اذهان عمومی این امر متبادر است که همسر و دختران  پیامبر انتصاب به پیامبر دارند پس درخطاب قرار دان آنها از سوی قرآن، باید یک تفاوت‌هایی با افراد عادی جامعه  وجود داشته باشد اما خداوند در قرآن بعد از خطاب قرار دادن زنان پیامبر صراحتا اعلام می‌کند «والنساءالمومنین» و زنان مومنین در مسیر عفاف باید همچون زنان پیامبر رعایت کنند.

مشاور خانواده مدرسه علمیه فاطمیه کرمان تاکید کرد: همه حرف ما از  استحاله فرهنگی که موجی از اغتشاشات را ایجاد کرد این بود که زنان جامعه و دختران خواستند که دیده بشوند و هم اکنون هم با رعایت نکرده پوشش و ایجاد هنجار شنکی‌های قانونی می‌خواهند به این برسند که در جامعه دیده شوند.

وی تاکید کرد: امروز درجامعه زنان سعی در معرفی خود دارند تا به همه اعلام کنند که ما هم وجود داریم و بلدیم این مدل از پوشش را به نمایش بگذاریم و غیره اما در قرآن به صراحت عنوان می‌کند شما به حجاب و پوشش خودتان بچسبید این بهتر است از شناخته شدن، بنابراین رویه امروزی که زنان در پیش گرفته‌اند به اسم دیده شدن در قرآن به صراحت عنوان شده که از شناخته شدن دوری کنید.

ایزدی افزود: چگونگی دیده شدن زن مسلمان در انظار عمومی و در مجامع بد و نادرست جلوه داده شده است، یعنی به جای اینکه به زن ارزش وجودیش شناسانده شود، و حس ارزشمندی را در قالب رعایت عفاف و پوشش به او آموزش دهند، بی‌بندو باری و هنجارشنکی را در تداوم مسیر تبرج به وی القا و آموزش داده‌اند

معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا شهداد کرمان ابراز کرد: قرار نیست هیچ کس  چیزی از زیبایی زنان را ببینند و وقتی که شناخته نشوند، اذیت هم نمی‌شوند و در حال حاضر افرادی که پوشش مناسب دارند دچار آزار نمی‌شوند بنابراین شاهد طرح جزئی‌ترین مسائل از سوی قرآن هستیم.

مشاور خانواده حوزه علمیه فاطمیه کرمان ادامه داد: خداوند در قرآن تاکید می‌کند که حجاب را سفت بچسب و شل نگیر بنابراین در مسیر زیست عفیفانه زندگی که بر مبنای عفت، حیا و خودنگهداری در ارتباط با نامحرم باشد، سبب معروفیت افراد به حجب و حیا می‌شود، بنابراین عاملی که سبب معروفیت است خود حجاب و عفت است و اگر قصد دیده شدن دارند زنان جامعه باید به سمت پوشش بروند.

ایزدی ابراز کرد: متاسفانه استحاله فرهنگی ضد اصل معروفیت درحال کار کردن است زیرا دیده شدن زنان در جامعه به صورت جسمی تنها نگاه کالایی به او را ترویج می‌کنند، به نمایش گذاشتن زنان اکنون در حال رواج است درحالی که قران کریم؛ تبرج و خودنمایی را به عنوان یک پیشرفت و موفقیت محسوب نمی‌کند یعنی تبرج و خودنمایی شما یک نوع نادانی و جاهلیت است اما امروزه با این پیشرفت‌ها جاهلیت مدرن هم شکل گرفته که مبنا را تبرج و خودنمایی قرار داده است. 

معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا شهداد کرمان تشریح کرد: در اصول  زیست عفیفانه آمده است که اگر شما زنان  قصد دارید صحبت کنید خضوع در قول نداشته باشید یعنی؛ بانرمی، ناز و کرشمه صحبت نکن زیرا کسی که در قلبش‌مرض وجود دارد و ضعیف الایمان باشدبه شما طمع می‌کند و در یکی از روایات نیز آمده است که امام علی (ع) در برخورد با زنان جوان از سلام کردن به آنان خودداری می‌کردند زیرا این را به جامعه خود می‌آموزد که حتی اولیاءالله هم از ناز و کرشمه زنان در امان نیستند.

مشاور خانواده مدرسه علمیه الزهرا شهداد افزود: از دیگر اصول زیست عفیفانه که در قرآن به صراحت از آن نام برده شده است، کنترل نگاه است، و خداوند مستقیما هم به زنان و هم به مردان توصیه کرده است که نگاه خود را حفظ کنید زیرا این نگاه باعث بسیاری از اتفاقاتی می‌شود که بعدها رخ می‌دهد و نگاه آلوده تیری از سوی شیطان است که به قلب بیمار افراد پرتاب می‌شود که باید از آن بر حضر بود.

ایزدی تاکید کرد: نگاه آلوده، زیست عفبفانه‌ای را که قرآن عنوان می‌کند، و مد نظر اسلام هست را مورد هجمه قرار داده و اتفاقاتی که نباید رخ می‌دهد، به طور مثال مردان و زنانی که در طول روز بیرون از منزل در هر کوی و برزنی تبرج دیگران را مناظره کرده‌اند مانند کسی که غذای زیادی خورده و اگر بهترین هم در مقابلش باشد توانی برای بلع غذا ندارد، وقتی به منزل خود می‌رسند عملا زیبایی‌ها و عشوه‌گری همسر خودشان به چشم آنها نمی‌آید و  این امر کانون خانواده را به مخاطره می‌اندازد.

مشاور خانواده مدرسه علمیه فاطمیه کرمان عنوان کرد: حفظ نگاه در کارکرد زیست عفیفانه موجب ثمراتی چون سلامت خانواده، سلامت جامعه و سلامت فردی و جلوگیری از فروپاشی خانواده است که نزدیک به ۱۶ مورد را زیست غفیفانه در بنای اسلامی جامعه و خانواده شکل خواهد داد.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا شهداد کرمان تشریح کرد: وقتی زیست به صورت عفیفانه نباشد، مصداق بارز آن در نمودهای ظاهری افراد مشخص می‌شود، به طور مثال بدحجابی، پوشش نامناسب و هنجار شکنانه، نداشتن آرامش روحی، پیوند بی‌ثبات و متزلزل با خانواده، سلامت نسل به خطر می‌افتد، علاقه به ازدواج از بین برود و شکل‌گیری رقابت‌های منفی  از پوشش تا چشم و هم چشمی، ایجاد دنیای مدلینگ وآرایش و پوشیدن لباس‌های برند و غیره که تمامی هم ندارند و هر روز چیزی مد می‌شود، و انواع بیماری‌های مقاربتی، طلاق و فرزندان نامشروع و به طبع ان سقط جنین همه مواردی است که بدون زیست عفیفانه رخ می‌دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از افراد نمی‌خواهند زیبایی‌های دین را به زندگی خود سرایت دهند که اگر زیست عفیفانه را اجرایی کنیم و دین را در زندگی جاری و ساری کنیم ضمن آرامش و سلامت ذهن و خانواده در اجتماع از مشکلات طرح شده نیز دوری خواهیم کرد.

انتهای خبر/طهماسبی

 

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

با حضور جمعی از مسئولان کرمان، نشان همیار بازیافت در کرمان رونمایی شد. به گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *