علل بروز جنایت سبزوار چیست؟

علل بروز جنایت سبزوار چیست؟

جامعه‌شناس کرمانی در گفتگویی به تشریح علل بروز جنایت سبزوار و نقش خانواده در پرورش عناصری همچون عوامل این جنایت پرداخت.

علل بروز جنایت سبزوار چیست؟

رضا اسماعیل‌کاخ در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری«اقطاع خبر»؛ در خصوص علل بروز جنایت سبزوار گفت: این جنایت، همان هدف شیطانی و نقطه منحوسی است که شعار سخیف و انحرافی «زن، زندگی، آزادی»  را دنبال می‌کند.

این دکترا جامعه‌شناسی ادامه داد: جنایت یاد شده مقصد محتوم جامعه‌ای است که بی‌حیایی، لاقیدی، لذت‌جویی و شهوت‌طلبی را غایت آدمی جعل می‌کند و آن را به عنوان تجلی معنای حیات، به اذهان متبادر می‌سازد.

وی در پاسخ به این سوال که نقش خانواده در پرورش عناصری همچون عوامل جنایت سبزوار چگونه است؟ عنوان کرد: در جهان مدرن امروز ارزش‌های اخلاقی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است و در این میان خانواده مهم‌ترین نهادی است که ارزش‌های اخلاقی را به افراد آموزش می‌دهد.

این جامعه‌شناس افزود: خانواده می‌تواند اعضای خود را به‌گونه‌ای تربیت کند که از انحرافات و گمراهی‌های امروزی دوری کند و در عوض یک فضای سالم را به وجود بیاورد؛ اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم.

اسماعیل‌کاخ ابراز کرد: بنابراین یکی از نقش‌های مهم خانواده پرورش ارزش‌های اخلاقی است؛ هر فردی از درون نهادی به نام خانواده به جامعه می‌رود، در صورتی که محیط خانواده آلوده به خشونت باشد و اعضا نقش خود را به درستی ایفا نکنند، متأسفانه ممکن است باعث ایجاد جرم و جنایت در جامعه شود.

این دکترا جامعه‌شناسی در پاسخ به این سوال که آیا جامعه در شکل دادن یک انسان به عامل تبهکاری و جنایت، دخالت دارد؟ عنوان کرد: میل به موفقیت، برتری و علاقه به کسب قدرت و اهمیت از تمایلات طبیعی بشر است؛ حال اگر فردی در جامعه احساس کند که در شرایط ناعادلانه قرار دارد، دست به اعمالی می‌زند که در خلال آن بتواند خود را نشان دهد و برای دست‌یابی به حقی که برای او در نظر گرفته نشده، به سوی جرم کشیده می‌شود. در این حالت فرد، به امکانات و پاداش‌هایی که احساس می‌کند از او گرفته شده، متمرکز می‌شود و دست به جرم و جنایت می‌زند.

این جامعه‌شناس بیان کرد: مدرسه اولین محیط اجتماعی است که کودکان و نوجوانان ناچارند خود را با نظم و قوانین آن هماهنگ سازند؛ آن‌ها از معلمان خود توقع دارند که رابطه‌ای صمیمانه با آنها برقرار کنند. توجه به شخصیت، عدم تبعیض بین شاگردان، همکاری با آنها، استفاده از دروس عملی و وسائل کمک آموزشی، متکلم وحده نبوده معلم و استفاده از مددکاران اجتماعی و مشاوران دلسوز در امر تعلیم و تربیت کودکان. از عوامل کاهش جرم و بزهکاری در بین نوجوانان است.

اسماعیل‌کاخ خاطرنشان کرد: وظیفه جامعه است که با تهیه وسائل لازم جهت تعلیم و تربیت، رشد فکری، بالابردن بینش کودکان و نوجوانان، پیش‌بینی لازم جهت مبارزه و جلوگیری از آلودگی آنان؛ شرایط مادی و معنوی و ضرورت‌های آن را تا حد امکان تلفیق و هماهنگ کنند و مسائل مقتضی به جنبه‌های اخلاقی و معنوی امور جوانان توجه کافی مبذول دارند.

انتهای خبر/م

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

ارسال بیش‌از ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره شعر رضوی

ارسال بیش‌از ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره شعر رضوی

مدیر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: تاکنون ۲ هزار اثر به دبیرخانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *