لبنان بهترین بازار برای ورود جواهرسازان کرمانی است

لبنان بهترین بازار برای ورود جواهرسازان کرمانی است

رایزن بازرگانی ایران در لبنان گفت: سومین محصولی که لبنان وارد می‌کند جواهرات که با وجود پتانسیل‌های کرمان در خصوص طلا و سنگ‌های قیمتی جای کرمان در بازار لبنان خالی است.

لبنان بهترین بازار برای ورود جواهرسازان کرمانی است

به گزارش سرویس اقتصادی اقطاع خبر؛ ابراهیم‌محمد رضازاده رایزن بازرگانی ایران در لبنان در جمع اعضای کارگروه توسعه صادرات استان کرمان ضمن ابراز خرسندی از توجه استان به ایجاد روابط صحیح اقتصادی و بازرگانی، گفت: در ابتدای امر باید یک رزومه از کشور لبنان بدهیم؛ این کشور از لحاظ خشکی تنها با دو کشور فلسطین و سوریه  هم مرز است از راه دریایی با ۲۶ کشور همسایه است که این ظرفیت بسیار خوبی برای ایران و به خصوص استان کرمان است.

رایزن بازرگانی ایران در لبنان ادامه داد: حجم تجاری لبنان با تمام کشورهای دنیا و اتحادیه اروپا و عرب بسیار بالا و البته ۲۰ میلیارد دلار  نیز واردات دارد و  سهم بازار همه کشورها زیر ۱۰ درصد و پراکنده است و برای همه کشورها این مسیر همینگونه است و مانند عراق نیست که مثلا  ۲۵ درصد بازارش متعلق به چین باشد و متاسفانه سهم ایران از یک درصد هم کمتر است و عملا این برای ایران خووب نیست.

وی تاکید کرد: عمده واردات لبنان سوخت و مواد معدنی است و رده سوم بیشترین واردات به محصول جواهرات اختصاص دارد که این برای ایران یک فرصت بسیار خوب است تا سهم خود را بدست بیاورد و کرمان با وجود معادن فیروزه و عناصر طلا و مس می‌تواند روی این عرصه سرمایه‌گذاری کند.

رضازاده ابراز کرد: صادرات ایران به لبنان  بین۲۰ تا ۶۰ میلیون دلار بوده است که در سال گذشته  به ۱۱۲ میلیون دلار رشد اما با این اینکه رشد صاداراتی داشتیم اما سهم ما از بازار هنوز ۱۰ درصد نیست زیرا ما مجبوریم در لبنان تغییر منشاء مبدا بدهیم برخی به علت سیاست‌های خود کشور لبنان است برخی به علت تحریم‌های دیگر است بنابراین این میزان واردات غیر مستقیم از ایران به لبنان نزدیک به بالای ۳۰۰ میلیون دلار است. 

رایزن بازرگانی ایران اذعان کرد: ایران سهم ناچیزی داشته است و طبق اخرین آمارها تنها نیم درصد سهم صادرات ما بوده  است که به ۱۰ قلم  و رتبه اول به پسته تعلق داشته است،  که مجموع آنها  بالای ۱۱ میلیون دلار،  است که عملا در ارقام آماری در گمرک نمی آید.

وی با بیان اینکه بزرگترین مسئله تغییر منشا است که آمار دقیقی به ما نمی‌دهد، افزود: درخواست پیش پرداخت ۱۰۰درصدی تولیدکنندگان ایران از لبنانی ها از دیگر مواردی است که سبب کاهش استقبال تجاری لبنانی است زیرا لبنان عملا تولید کننده ندارد اما تاجران خوبی دارد برعکس ایران که تولید کنندگان عالی دارد اما تاجران منصف و بلد کار ندارد.

رضا زاده با بیان اینکه تمام پول‌های دلاری لبنان بلوکه شده است و نقدینگی ندارند، گفت: کالاهای ایرانی در بازار نفوذ پیدا کرده است  و آنچه محصول از ایران در بازار لبنان وجود دارد، بسیار ارزان‌تر هستند و با کیفیت اروپایی برابری می‌کنند به همین علت استقبال از آن بالاتر است بنابراین جا دارد که تولید‌کنندگان با تجار روابط حسنه برقرار کنند.

وی با بیان اینکه لبنانی‌ها  تولید کننده نیستند اما تاجرهای خوبی هستندف گفت: این تاجران می‌توانند برای ایران بازار اروپایی پیدا کنند، زیرا لبنان با اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب تجارت جهانی آزاد دارد و عملا هزینه تجارت برای آنها رایگان است پس می‌توان کالای ایرانی را با برچسب لبنانی در بازار های اروپایی وارد کرد.

رایزن بازرگانی ایران اذعان کرد: تبلیغات ناکافی و بازاریابی ضعیف تولید‌کنندگان ایرانی باعث شده است که کارهای ایرانی شناخته شده در سطح جهانی نباشند حتی لبنانی‌ها که خرما از عمده محصولات مورد استفاده آنها در پذیرایی است نمی‌دانستند که ایران خرما دارد و شهر جهانی خرما به بم اختصاص دارد.

رضازاده کلاهبرداری برخی تولید کنندگان را از ضعف‌های بازرگانان ایرانی دانست و گفت: وقتی یک کالایی را به نادرست و بی‌کیفیت به بازار کشور دیگری وارد می‌کنند باعث می‌شود که نام ایران خراب شود و عملا  اجازه ورود محصولات با کیفیت را به بازار هم ندهند پس این مسیر باید اصلاح شود. 

وی اذعان کرد: ایجاد یک شرکت مدیریت صادرات در استان و شعبه‌ای در لبنان می‌تواند محصولات را رشد دهد و سازمان توسعه تجارت ایران در حال حاضر در ۳۰ کشور  بسیار شناخته شده است و ریل گذاری شده پس محیط برای فعالیت کاملا فراهم است.

رایزن ایران در لبنان تاکید کرد: ایجاد یک کنسرسیوم صادراتی، این مسیر را می‌تواند رشد دهد و اگر کرمان  یک برند برای کل محصولات خود داشته  باشد و محصولات کرمان را مجزا کند اعم از صنایع دستی تا محصولات کشاورزی گام بلندی برخواهد داشت، امیدواریم کرمان در اولین نمایشگاه اختصاصی که در لبنان است شرکت کند این نمایشگاه تخصصی چهار روزه است که در شهریور برگزار می ‌شود و فرصت‌ بسیار خوبی برای کرمان خواهد بود.

وی به تجارت خوب لبنانی‌ها اشاره کرد و گفت: ما در سوریه کارخانه داریم و میزان زیادب فسفات تولید کرده بودیم که عملا اجازه فروش نداشتیم اما اکنون این محصول را   به دو کشور  برزیل و آمریکا می‌فروشیم بنابراین نوع تجارت و نحوه بسته‌بندی محصولات ایران باید تغییر کند. 

رضازاده افزود: بسته‌بندی ایران باید در خصوص خرما تغییر کند زیرا خرما در کارتن‌های مقوایی در هوای شرجی لبنان خمیر می‌شوند و محصول داخل ان خراب می‌شود بنابراین جایگاه خاصی ندارد پس باید براساس آب و هوا و محیط بسته‌بندی محصول صادراتی تغییر کند.

انتهای خبر/ طهماسبی

  

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

با حضور جمعی از مسئولان کرمان، نشان همیار بازیافت در کرمان رونمایی شد. به گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *