![مطالبهگری افکار عمومی، نقش بیهمتای رسانهها مطالبهگری افکار عمومی، نقش بیهمتای رسانهها](https://www.armanekerman.ir/images/docs/000136/n00136226-b.jpg)
سابقه حضور رسانه در فضای سیاسی ایران به سال ۱۲۱۶ در زمان سلطنت محمدشاه قاجار میرسد که طی آن نخستین روزنامه ایران به نام کاغذ اخبار به مدیریت و سردبیری «میرزا صالح شیرازی کازرونی» در تهران منتشر گردید. تا سال ۱۲۸۵ یعنی سال انقلاب مشروطه حدود ۱۱ عنوان نشریه در ایران ده میلیونی آن زمان منتشر میشد. نکته قابل توجه این نشریات، وابستگی آنان به استبداد و بیتوجهی صرف به افکار عمومی بود.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رسانهها نقش بسیار مهمی در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران داشتهاند. گسترش چشمگیر کمی و کیفی مطبوعات بعد از انقلاب بر کسی پوشیده نیست. اگرچه فضای رسانهای ایران در این سالها بیشتر در قالب رسانههای منتقد و طرفدار وضع موجود یا همان چپ و راست سیاسی مطرح بودهاند، اما به هر حال عملکرد غیر قابل انکاری در کنترل قدرت سیاسی داشتهاند.
بدون تردید هیچ حرکتی در جامعه امروز از نگاه تیزبین رسانهها پنهان نبوده است. رسانهها میتوانند فضایی فراهم سازند و به کمک تکرار، از این فضا برای جهت دادن به افکار عمومی استفاده کنند. شاید آخرین نقش رسانهها در پیگیری یک موردِ حساس برای افکار عمومی، ماجرای اکبر طبری باشد. هنوز چند روزی از خبر آزاد بودن اکبر طبری نگذشته است که قوه قضائیه اعلام کرد این فرد برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان بازگشته است.
شکی نیست که فشار سنگین افکار عمومی در این قضیه بی تأثیر نبوده است. فشاری که رسانهها مهمترین نقش را در شکلگیری آن داشتند. به ثمر رسیدن یک خواسته عمومی در پرتوی فشار رسانهای یکی از روشهای مهم افکار عمومی برای تأثیر بر فضای سیاسی و اجتماعی کشور است. در همین راستا، بحث سواد رسانهای مطرح میشود که می تواند نقش مهمی در نگرش صحیح افکار عمومی به مسائل مختلف داشته باشد. به طور قطع در ایجاد یک جامعه مطالبهگر و افکار عمومی پویا، هیچ چیزی به اندازه سواد رسانهای موثر نیست. سوادی که به نظر میرسد نیاز مبرم جامعه امروز ایران است و می تواند کشور را در مسیر رشد و توسعه یاری نماید.
نویسنده: محمد کرمینیا
انتهای خبر/
منبع:آرمان