نبود سردخانه مهم‌ترین مشکل کشاورزان جنوب کرمان

نبود سردخانه مهم‌ترین مشکل کشاورزان جنوب کرمان

مدیر زراعت جنوب کرمان گفت: میزان برداشت توت فرنگی نسبت به سال قبل تاکنون و در این زمان تغییری نداشته است.

نبود سردخانه مهم‌ترین مشکل کشاورزان جنوب کرمان

به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه خبری تحلیلی «اقطاع خبر» رضا یونس‌زاده به میزان سطح زیر کشت توت‌فرنگی در جنوب کرمان ۲۶۰ هکتار است، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰هزار تن محصول نیز برداشت شود.

وی گفت: بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان جیرفت و سپس عنبرآباد است، کشت به صورت نشائی از مهرماه آغاز و برداشت تا اردیبهشت ادامه دارد.

یونس‌زاده ادامه داد: میانگین برداشت توت‌فرنگی گلخانه‌ای ۳۰ الی ۴۰ تن است و  صادراتی از جنوب کرمان نداریم و این محصول فقط مصرف داخل کشور کشور است.

مدیرزراعت جنوب کرمان تأکید کرد: برداشت از ابتدای دی‌ماه آغاز و تا نیمه اول اردیبهشت ادامه دارد، همچنین نسبت به‌ سال قبل میزان برداشت تاکنون و در این زمان تغییری نداشته است.

وی افزود: در جنوب کرمان رقَم «پاروس» و رقَم «کاماروسا» کشت می‌شود که البته عمده کشت توت‌فرنگی‌های منطقه پاروس هستند.

یونس‌زاده با اشاره به اینکه بهترین زمان کاشت نشاء توت‌فرنگی اوایل فصل پاییز است، گفت: فاصله بین بوته‌ها روی ردیف ۲۰ تا ۳۵ سانتیمتر و فاصله بین دو ردیف روی پشته ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است. 

مدیرزراعت گفت: کشاورزان پس از آماده کردن و تسطیح زمین نسبت به ایجاد جوی و پشته اقدام می‌کنند و باتوجه‌به تعداد ردیف برروی پشته‌ها، عرض پشته را ۱۲۰-۸۰ سانتی‌متر با فواصل ۴۰ سانتی‌متر از یکدیگر احداث می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه توت‌فرنگی گیاهی است که بعد از دو ماه میوه می‌دهد، گفت: هنگام برداشت توت‌فرنگی کافیست میوه را به‌صورت آهسته از ساقه کشید تا میوه از ساقه جدا شود.

یونس‌زاده خاطر نشان کرد: وجود نایلون‌ها در بستر بوته‌ها باعث می‌شود توت‌فرنگی‌ها تمیز و راحت برداشت شوند، برای کاهش هزینه‌های اضافه و ایجاد اشتغال به‌صورت خانوادگی به‌ کار کاشت و برداشت توت‌فرنگی می‌پردازند.

مدیرزراعت جنوب کرمان اذعان کرد: توت‌فرنگی‌های درشت و یک سایز را برای صادر کردن به شهرستان‌ها انتخاب می‌کنند، ضمن اینکه برداشت میوه توت‌فرنگی بهتر است در ساعات خنک روز و به هنگام صبح که میوه‌ها سفت و تازه هستند، انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برای راحت‌تری کار و کمتر آسیب رساندن به توت فرنگی‌ها برخی از کارگران موقع برداشت آن‌ها را در سبدی جداگانه می‌ریزندف عنوان کرد: این میوه پس از برداشت از گلخانه جهت عملیات سورت و درجه‌بندی به انبار برده می‌شوند و در ادامه برای عرضه به بازار در ظروف مخصوص ظرف‌گیری و بسته‌بندی می‌شوند.

یونس‌زاده اذعان کرد: توت‌فرنگی یکی از چند صدتا محصول کشاورزی است که جای خود را در بین محصولات گلخانه‌‌ای جنوب استان به خوبی باز کرده است و نسبت به سایر محصولات کشاورزی علاوه‌بر ایجاد اشتغال از درآمد بالایی هم برخوردار است.

مدیرزراعت جنوب کرمان اذعان کرد: پاروس و کاماروسا از ارقام تجاری توت‌فرنگی درجنوب کرمان است که رقم پاروس علاوه بر عملکردخوب، ماندگاری و بازار پسندی این رقم، باعث شده عمده کشت منطقه به این رقم اختصاص یابد.

وی گفت: کشت توت‌فرنگی از شخم زدن، نایلون زدن، نشاء‌کاری و چند مرحله سم‌پاشی برای تقویت و تولید بهتر از مهر ماه آغاز می‌شود و مرحله برداشت آن از اواسط آذرماه شروع و در اواخر خردادماه به اتمام می‌رسد.
 

در این شهرستان سردخانه نداریم

کیوان قاسمی یکی از کشاورزان جنوب کرمان به مشکلات توت‌فرنگی‌کاران اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکل باغ‌داران و کشاورزان نبود سردخانه و ماشین‌آلات مخصوص حمل میوه در این شهرستان است، اگر مسئولان به مشکلات باغ‌داران و کشاورزی رسیدگی کنند تولید محصولات زراعی و باغی در این شهرستان افزایش پیدا کرده و باعث اشتغال‌زایی بیشتر خواهد بود.

این کشاورز ادامه داد: از سال ۸۳ در کشت توت‌فرنگی فعالیت دارم که هم‌اکنون ۳ هکتار با ۳۰۰ هزار بوته نشاء توت‌فرنگی کشت کرده‌ام.

قاسمی با اشاره به اینکه درحال حاضر از این سطح زیر کشت در هر هکتار حدود ۳۰ الی ۴۰ تن محصول نیز برداشت می‌کنم، افزود: هم اکنون برای ۳۰ نفر به صورت دائم و تعدادی روزانه در گلخانه‌ام اشتغال‌زایی ایجاد کرده‌ام.

وی ادامه داد: هم اکنون محصول خود را به استان‌های تهران، اصفهان، شیراز، کرمان، زاهدان، مشهد و یزد نیز ارسال می‌کنم و وام کم‌بهره برای کشت، دادن کود‌های شیمیایی با هزینه کم، ایجاد غرفه در میدان بار جیرفت، در اختیار گذاشتن ماشین‌آلات کشاورزی، زمین دادن جهت راه‌اندازی دستگاه خشک کن و فراهم کردن امکان صادرات از درخواست‌های این کشاورز از مسئولان جهاد کشاورزی است.

این کشاورز اذعان کرد: هم اکنون پرداخت تسهیلات یک‌ساله و یک‌جا با سود زیاد است، دلال در این شهرستان بدون هیچ هزینه‌ای سود عمده را می‌برد که اگر واسطه حذف شود خوب است.

قاسمی تأکید کرد:  قیمت هر کیلو توت‌فرنگی از ۳۰۰ تومان شروع و به ۱۰ هزار تومان می‌رسد.

میزان تولید توت فرنگی در استان ۱۰۸ تن است

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: تولید توت فرنگی در استان ۱۰۸ تن است.

فریدون آهنگری افزود: کشت توت فرنگی به صورت زمستانه می‌باشد و برداشت تا اواسط بهار ادامه دارد.
وی گفت: سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است.

انتهای خبر/ طهماسبی

منبع: باشگاه خبرنگاران

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

با حضور جمعی از مسئولان کرمان، نشان همیار بازیافت در کرمان رونمایی شد. به گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *