نقش حضرت زینب‌کبری(س) در قیام عاشورا

نقش حضرت زینب‌کبری(س) در قیام عاشورا

امام جمعه موقت شهر کرمان با تسلیت ایام شهادت سیدالشهدا(ع) نقش زنان و به ویژه حضرت زینب(س) در قیام عاشورا را تشریح کرد.

نقش حضرت زینب‌کبری(س) در قیام عاشورا

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شیخ‌بهایی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«اقطاع خبر»؛ ضمن عرض تسلیت شهادت سیدالشهدا علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان گفت: قیام امام حسین علیه‌السلام از خودگذشتگی و فداکاری، برای حفظ اسلام بود؛ اما آن‌چه که این قیام را جهانی و ماندگار کرد و به آن استمرار بخشید حرکت امام سجاد علیه‌السلام و زنان اهل‌بیت علیه‌السلام و به ویژه زینب کبری سلام‌الله‌علیها بود.

امام جمعه موقت شهر کرمان ادامه داد: در حقیقت حدوث و ایجاد این حرکت با امام حسین علیه‌السلام بود و استمرار و بقا آن با حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها بود.

وی بیان کرد: حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها در حادثه کربلا، با امام زمان خود همراه شد، امام حسین علیه‌السلام صرفا برادر حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها نبود بلکه امام زمان، ایشان بود و حرکت و قیامی که از مدینه آغاز و سپس به مکه و در بعد به کربلا منتهی شد، حضرت زینب کبری امام زمان خود را تنها نگذاشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌بهایی عنوان کرد: زمانی که امام حسین علیه‌السلام عازم جنگ بود، در آخرین وداع علی‌رغم این‌که حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها روح بسیار لطیفی داشت و تحمل شنیدن خبری از مرگ را نداشت، در شب عاشورا می‌بینیم وقتی اشعاری را امام حسین علیه‌السلام می‌خوانند که روح مرگ از آن‌ها می‌آید، حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها بیهوش می‌شوند.

امام جمعه موقت شهر کرمان افزود: اما در روز عاشورا که صحنه جنگ است، زمانی که سیدالشهدا علیه‌السلام برای وداع آخر می‌آیند، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها همه مسئولیت‌ها را به عهده می‌گیرد.

وی ابراز کرد: بعد از شهادت اباعبدالله علیه‌السلام، صبری که حضرت زینب سلام‌الله علیها از خودشان نشان می‌دهند، از امام سجاد علیه‌السلام مراقبت می‌کند، از زنان و بچه‌ها در مقابل حملات وحشیانه سپاه یزیدی دفاع می‌کند اما مقاومت می‌کند، این مقاومت و صبر حضرت به حدی بوده است که گفته‌اند صبر از دست ایشان به تنگ آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌بهایی با اشاره به معنویت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها گفت: اخلاص و معرفتی که دبر کار دارد به حدی است که طبق برخی از نقل قول‌ها زمانی که امام حسین علیه‌السلام برای وداع آخر نزد حضرت زینب سلام‌الله‌علیها می‌آیند می‌فرمایند«خواهرم، حسین را در زمان شبت فراموش نکن.» این نشان می‌دهد که چه جایگاهی حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها دارند که امام زمان ایشان از حضرت التماس دعا دارند.

امام جمعه موقت شهر کرمان افزود: از سوی دیگر معرفت، علم و آگاهی که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها دارند؛ خطبه‌ها و سخنان حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها همه مستند بر آیات قرآن کریم است و همه آیات قرآن را به‌جا و درست معنی و استفاده می‌کنند و از سوی دیگر یک تحلیل‌گر و تبیین‌گر بسیار عالی بودند و آن چنان مسائل را با دقت تحلیل می‌کنند که تمام نقشه‌ای که دشمن کشیده بود را آشکار کرد.

وی بیان کرد: زمانی که اهل‌بیت امام حسین علیه‌السلام را به عنوان اسیر به شام بردند، جشن گرفته بودند و اظهار شادی می‌کردند اما زمانی که سخنرانی حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها در مجلس یزید و سخنرانی امام سجاد علیه‌السلام در مسجد جامع شام انجام شد، چنان فضا تغییر پیدا کرد که شام سیاه‌پوش شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌بهایی با بیان این‌که اقدامات حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بعد از حوادث عاشورا، نمونه عینی جهاد تبیین و روشنگری است، خاطرنشان کرد: اولین تذکر حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به یزید این است«آیا عدالت است که زنان و کنیزان خود را پشت پرده نشاندی و دختران رسول‌الله(ص) را با صورت‌های باز مقابل نامحرمان قرار داده‌ای» و این دغدغه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بود.

انتهای خبر/م

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

ارسال بیش‌از ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره شعر رضوی

ارسال بیش‌از ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره شعر رضوی

مدیر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: تاکنون ۲ هزار اثر به دبیرخانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *