وسعت جنگل های شمال استان کرمان بیش از یک میلیون هکتار است/ نقش ویژه جنگل های استان در امر حفاظت

وسعت جنگل های شمال استان کرمان بیش از یک میلیون هکتار است/ نقش ویژه جنگل های استان در امر حفاظت

رحمت الله باقری با تأکید بر اینکه جنگل های استان، به ویژه شمال استان نقش حفاظتی دارند، گفت: جنگل هایی که در ناحیه رویشی ایران توران هستند ارتفاعات بالای هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا را به خود اختصاص می دهند که کار این پوشش جنگلی، بیشتر حفظ خاک و جلوگیری از سیل و سیلاب است که نقش و اهمیت این گونه های جنگلی در استان نسبت به سایر استان ها بیش از پیش است.

وسعت جنگل های شمال استان کرمان بیش از یک میلیون هکتار است/ نقش ویژه جنگل های استان در امر حفاظت

رحمت الله باقری در گفتگو با اقطاع خبر؛ با اشاره به اول فروردین روز جهانی جنگل گفت: وسعت جنگل های شمال استان یک میلیون و ۱۲ هزار هکتار است که در دو ناحیه رویشی خلیج فارس_ عمان و ایران توران قرار دارد.
 
رئیس اداره جنگل داری و جنگلکاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ادامه داد: در ناحیه رویشی ایران توران که سطح جنگل های این ناحیه حدود ۴ میلیون و ۳۲ هزار و ۷۴۷ هکتار است، استان کرمان با داشتن ۸۳۶ هزار و ۱۲ هکتار جایگاه خود را تثبت کرده است.

وی بیان کرد: ناحیه رویشی ایران توران بر اساس توپوگرافی و ارتفاع منطقه، به دو منطقه کوهستانی با آب و هوای سرد که گونه های جنگلی بنه، بادام و غیره را در خود جای داده است و آب و هوای بیابانی و گرم و خشک که گونه های گیاهان مختلف را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ناحیه رویشی جنگلی شمال استان، خلیج عمان است، اظهار کرد: این ناحیه رویشی در کشور وسعتی معادل ۲ میلیون و ۱۱۹ هزار هکتار دارد که در شمال استان بالغ بر ۱۷۶ هزار و ۳۲۰ هکتار است و گونه های کنار، کهور، کهورک و غیره را به خود اختصاص می دهد.

باقری با بیان اینکه در شمال استان کرمان کارهای احیایی و اصلاحی خوبی برای جنگل های ناحیه رویشی انجام شده است، عنوان کرد: این اقدامات بیشتر به پایداری پروژه توجه و در راستای غنی سازی جنگل اقدام می کند؛ چرا که ما جنگل هایی داریم که در اثر شرایط سخت اقلیمی، تراکم و کیفیت گونه ها را از دست داده اند.

رئیس اداره جنگل داری و جنگلکاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ابراز کرد: با توجه به اینکه اراضی جنگلی را طی سالیان متمادی در اثر چالش های متفاوت از دست داده ایم، به منظور توسعه جنگل ها هدف گذاری و کارهای مطالعاتی انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه جنگل های استان، به ویژه شمال استان نقش حفاظتی دارند، اظهار کرد: جنگل هایی که در ناحیه رویشی ایران توران هستند ارتفاعات بالای هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا را به خود اختصاص می دهند که کار این پوشش جنگلی، بیشتر حفظ خاک و جلوگیری از سیل و سیلاب است که نقش و اهمیت این گونه های جنگلی در استان نسبت به سایر استان ها بیش از پیش است.

این مقام مسئول با اشاره بر وسعت اراضی جنگلی تأکید کرد: از مردم و نهادهای مختلف خواهشمندیم که در امر حفاظت از گونه های جنگلی استان، مباحث احیایی و اصلاحی جنگل ها کمک کنند.

باقری خاطر نشان کرد: کرمان جزو بهشت معادن کشور است؛ برنامه ریزی کرده ایم تا معادن هم در زمینه مباحث اصلاحی و احیایی جنگل های شمال استان کمک کنند و از مردم هم خواهشمندیم که با ما در این راستا همراه باشند تا بتوانیم جنگل ها را حفظ کنیم و توسعه دهیم.

انتهای پیام/م

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

اهدای ۲ هزار سری جهزیه به زوج‌های جوان تحت حمایت کمیته امداد کرمان

اهدای ۲ هزار سری جهزیه به زوج‌های جوان تحت حمایت کمیته امداد کرمان

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور گفت: رزمایش ملی اهدای ۴۲ هزار جهیزیه به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *