پدر علم مردم‌شناسي ايران زنده‌ياد دكتر محمود روح‌الاميني يادش گرامي باد

پدر علم مردم‌شناسی ایران زنده‌یاد دکتر محمود روح‌الامینی یادش گرامی باد

سخن از مردی بزرگ و مصمم و فداکار و دانشمند است که در جهت به ثمر رساندن اهداف و نیات خیرخواهانه خود هیچگاه از پا ننشست.

پدر علم مردم‌شناسی ایران زنده‌یاد دکتر محمود روح‌الامینی یادش گرامی باد

به گزارش” اقطاع خبر” سخن از مردی بزرگ و مصمم و فداکار و دانشمند است که در جهت به ثمر رساندن اهداف و نیات خیرخواهانه خود هیچگاه از پا ننشست، پدر علم مردم‌شناسی ایران زنده‌یاد دکتر محمود روح‌الامینی یادش گرامی باد.

در کوهبنان متولد شد(۱۳۰۷ شمسی) و بعداز گذراندن دوره ابتدایی برای ادامه تحصیل به کرمان آمد و در دبیرستان ایرانشهر دپیلم گرفت و دوره تحصیلات دانشگاهی را تا اخذ مدرک فوق‌لیسانس در دانشگاه تهران سپری کرد و پس از آن در دانشگاه سوربن فرانسه به تحصیل ادامه داد و به درجه دکترای مردم‌شناسی نائل آمد و در سال‌های پایانی دهه چهل استاد دانشگاه تهران شد.
به زادگاهش کوهبنان عشق می‌ورزید به‌ طوری‌که در دوران دانشجویی در فرانسه اقدام به ایجاد غرفه کوه‌بنان در موزه لوور فرانسه نمود.
من نگارنده که آن زمان نوجوان بودم شاهد تلاش ایشان برای جمع‌آوری ابزار و صنایع‌دستی مورد استفاده آن زمان و پیش از آن از قبیل ظروف و دستگاه نخ‌ریسی و کاربافی (بافتن انواع پارچه مانند کرباس) و لوازم حلاجی و کشاورزی و غیره بودم و دیدم که چگونه این وسایل را در داخل کامیون گذارده و کمان حلاجی را بردوش گرفته و از نردبان کامیون بالا رفته تا به یزد و از آنجا به تهران بیایند. ایشان خاطره‌ای تعریف کردند که لازم می‌دانم عیناً بازگو شود.

«وقتی در فرودگاه مهرآباد داخل سالن انتظار پرواز برای رفتن به فرانسه بودم و کمان حلاجی برروی دوشم بود یکی از مسافرین درحالی‌که مرا نشان گرفته بود به همراهانش گفت: ببینید چه دوره‌ای شده حتی حلاج‌ها هم به اروپا می‌روند و زمانی‌که برای تحویل این وسایل قدیمی و سنتی به موزه لوور رفتم یکی جلویم را گرفت و پرسید این وسایل عتیقه را چقدر فروخته‌ای؟ گفتم برای ولایتم کوه‌بنان غرفه‌ای ایجاد کرده و این وسایل را به موزه لوور اهدا کرده‌ام. آقا با اعتراض به من گفت چرا؟‌مگر در منزلت چاه نفت داری؟»

با بیان این خاطره می‌خواهم اثبات کنم که استاد به تنها چیزی که نمی‌اندیشید منافع مادی و شخصی بود.

به فرهنگ، هنر و میراث باقی‌مانده از گذشتگان علاقه خاصی داشت به همت ایشان حمام گنجعلیخان کرمان که درحال نابودی بود و انبار کالای دست‌فروشان شده بود به موزه مردم‌شناسی تبدیل و هم‌اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری کرمان می‌باشد.
استاد از بنیانگذاران کرمان‌شناسی است که به اتفاق زنده‌یاد استاد باستانی‌پاریزی با مسئولین وقت استان کرمان به ویژه جناب مرعشی استاندار سابق و استاد گلاب‌زاده همکاری کرده و در همه جلسات کرمان‌شناسی نقش فعالی داشتند.

آن‌قدر به کوه‌بنان علاقه داشت که در مراسم شهرستان شدن و معرفی اولین فرماندار کوه‌بنان طی بیاناتی فرمود عنوان شهرستان برای کوه‌بنان کم است کوه‌بنان یک اقلیم است علاوه‌بر فعالیت ایشان در زمینه‌ احیای فرهنگ و آثار تاریخی استان کرمان در راه‌اندازی موزه‌ی باز گیلان و جلوگیری از تخریب باغ نگارستان نقش مهم و بسزائی داشتند.

در مراسم بزرگداشت استاد روح‌الامینی به عنوان چهره ماندگار، استاد باستانی‌پاریزی ویژگی‌های اخلاقی و علمی ایشان را مطرح نمود و آقای دکتر احسان نراقی با شناخت جامع و کاملی که از خصوصیات علمی و عرفانی ایشان داشت دکتر روح‌الامینی را ناصرخسرو زمان ما معرفی کرد.

بیشتر تالیفات ایشان جنبه جامعه‌شناسی و تخصصی در زمینه مردم‌شناسی می‌باشد که به عنوان دروس دانشگاهی تدریس می‌شود(همچون گرد شهر با چراغ)

به مناسبت دومین سال درگذشت استاد در تاریخ هفدهم اسفندماه نود و یک مراسم باشکوهی برگزار شد که باحضور همسر فداکار و مهربان استاد و دختر عزیز ایشان خانم شیوا روح‌الامینی و چهره‌های علمی دانشگاه‌های تهران و کرمان برشکوه و عظمت مراسم افزوده شد. یکی از سخنرانان استاد علی‌ دهباشی مدیرمسئول فصل‌نامه بخارا بود که با سخنان ایشان گرمی خاصی به مراسم داده شد.

«روحش شاد و یادش زنده باد»

انتهای پیام/ک

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

دیدار رئیس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان

دیدار رئیس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان

رئیس دادگستری شهرستان کوهبنان با حضور در زندان زرند با تمام زندانیان دیدار و به‌صورت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *