چرا شاهد فرار کرد؟

چرا شاه فرار کرد؟

کارشناس مسائل سیاسی گفت: ۲۶ دی‌ماه ۵۷ محمدرضا پهلوی خاک ایران را در حالی ترک کرد که تا زمان فوتش در بین ۶ کشور دنیا آواره و سرگردان بود.

چرا شاه فرار کرد؟

حجت الاسلام محسن سنجری در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری «اقطاع خبر»؛ روز ۲۶ دی‌ ماه ۵۷ ساعت  ۱۳:۰۸، محمد رضا پهلوی به‌ همراه همسرش فرح، خاک ایران را به مقصد مصر ترک کرد. شاپور بختیار نخست‌ وزیر، جواد سعید رئیس مجلس شورای ملی، علینقی اردلان وزیر دربار و جمعی از وابستگان درباری برای بدرقه وی حضور داشتند.

وی افزود: شاه در فرودگاه علت سفر خود به خارج را این گونه توصیف کرد، مدتی است احساس خستگی می‌کنم و احتیاج به استراحت دارم و ضمناً گفته بودم پس از این که خیالم راحت شود و دولت مستقر گردد، به مسافرت خواهم رفت.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: شاه که خود را ژاندارم و کدخدا منطقه می دانست حالا با سر شکستگی در کشور مصر منتظر خالی کردن مکانی برای استقرار خود می گشت.

وی افزود: شاه که مدتی در مکزیک اقامت کرده بود اما بیماری سرطان او تمام سیستم گوارشی اش را درگیر کرده بود از آنجا به آمریکا برای درمان عزیمت و از آنجا اجبارا به پاناما در آمریکا مرکزی رفت و در فرودگاه هیچ‌کس غیر از سفیر و گارد ویژه از او استقبال نکرد.

سنجری تاکید کرد: عمر توریخوس رئیس جمهور پاناما به استقبالش نیامد حتی در یک گفتگو او را چوپان یعنی تفاله خطاب کرده بود، با همه این خفت آنها۱۰۰روز در آنجا ماندند و سپس مجدد به دعوت همسر رئیس جمهور مصر به آنجا بازگشتند و سرانجام در تاریخ ۵ مرداد ۵۹ به درک واصل شد و در قاهره دفن شد.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اما در اینجا برای عبرت‌آموزی به ظالمین و پیروان آنها چند نکته حائز اهمیت است، تکیه بردیوار‌های شکاف خورده دوامی ندارد، هر کس باد بکارد طوفان درو می کند، به غیر خدا توکل پیدا کرد امیدش از همه جا قطع خواهد شد، راه عزت را پیمود خدا او را در صراط مستقیم یاری خواهد کرد، خود را وقف خدا کرد خدا خود را وقف او خواهد کرد.

وی تصریح کرد: من کان لله، کان الله له، هر کس برای خدا باشد، خداوند برای اوست و هر کس از خدا ترسید خدا کاری خواهد کرد همه چیز از او بترسد إمامُ الصّادقُ علیه السلام: (مَن خافَ اللّه َ أخافَ اللّه ُ مِنهُ کُلَّ شَیءٍ، و مَن لَم یَخَفِ اللّه َ أخافَهُ اللّه ُ مِن کُلِّ شَیءٍ ) هرکه از خدا بترسد خداوند همه چیز را از او بترساند و هرکه از خدا نترسد خداوند او را از همه چیز ترسان کند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: تجلی این موارد در وجود امام خمینی بود او که به قول شهید مطهری می فرمودند: من که قریب دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ تحصیل کرده‌ام، باز وقتی که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایی از روحیه او درک کردم که نه فقط بر حیرت من، بلکه بر ایمانم نیز اضافه کرد.

وی بیان کرد: وقتی برگشتم، دوستانم گفتند: «چه دیدی؟»، گفتم چهارتا «آمن» دیدیم، آمن به هدف، به هدفش ایمان دارد. دنیا اگر جمع بشود،‌ نمی‌تواند او را از هدفش منصرف کند و آمن بسبیله، به راهی که انتخاب کرده، ایمان دارد و امکان ندارد بتوان او را از این راه منصرف کرد، شبیه همان ایمانی که پیغمبر به هدفش و به راهش داشت.

وی گفت: آمن بقوله، در میان همه رفقا و دوستانی که سراغ دارم، احدی مثل ایشان به روحیه مردم ایران ایمان ندارد و به ایشان نصیحت می‌کنند که، «آقا! کمی یواش تر، مردم دارند سرد می‌شوند، مردم دارند از پای در می‌آیند.» می گوید: «نه مردم این جور نیستند که شما می‌گویید، من مردم را بهتر می‌شناسم.» و ما می‌بینیم که روز به روز صحت سخن ایشان بهتر آشکار می‌شود.

 سنجری در ادامه گفت: و بالاخره، بالاتر از همه؛ آمن بربه، در یک جلسه خصوصی، ایشان به من گفت: «فلانی! این ما نیستیم که چنین می‌کنیم، من دست خدا را به وضوح حس می‌کنم.»

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: آدمی که دست خدا و عنایت خدا را حس می‌کند و در راه خدا قدم برمی‌ دارد، خدا هم به مصداق (ان تنصروا الله ینصرکم) بر نصرت او اضافه می‌کند.

وی اظهار کرد: هرکس با مردم بود و خادم مردم، مردم قدردان او هستند و هرکس برمردم بود مردم او را خار در چشم و استخوان در گلو می بینند اگر شما استقبال تاریخی امام را ببینید و بدرقه پیکر مطهر او را می‌بینید میزان ارات مرد بزرگی از سلاله زهرا که نگاهش به مردم اینگونه بود که ما در مشکلات باید متوسل بشویم به ملت، ملتی که به حمدالله مهیا برای کمک و فداکاری بوده و هستند.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: با فداکاری ملت، مراحلی را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و موانع مرتفع شد. اگر مردم پشتیبان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد، کاری نکنید که مردم از شما بترسند کاری کنید که مردم با شما صحبت کنند.

انتهای خبر/ تاج الدینی
 

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته لاله‌زار با یک درجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *