کرمان در جایگاه واقعی خود از لحاظ شرکت‌های دانش بنیان قرار ندارد

کرمان در جایگاه واقعی خود از لحاظ شرکت‌های دانش بنیان قرار ندارد

علی زینی وند استاندار کرمان لزوم راه‌اندازی شورای استانی در حوزه فناوری و دانش‌بنیان را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: راهبری شرکت‌های دانش‌بنیان در استان ضعیف است و نیاز به موتور محرکه قوی دارد که راس آن استاندار و محوریت کار را شرکت‌های دانش‌بنیان به عهده داشته باشند.

کرمان در جایگاه واقعی خود از لحاظ شرکت‌های دانش بنیان قرار ندارد

به گزارش ” اقطاع خبر” نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» ظهر امروز ۱۷ فروردین ماه به ریاست دکتر علی زینی‌وند استاندار کرمان و با حضور جمعی از مدیران و شرکت‌های دانش‌بنیان در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار گردید.

استاندار کرمان در این نشست با اشاره به منویات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص شعار سال گفت: مقام معظم رهبری از شعاری برخورد کردن با شعار سال گله مند هستند، زیرا گره اصلی کشور و نقطه آسیب کشور اقتصاد و معیشت  در سایه کسب و کار شده است و ما در یک فرصت تاریخی به لحاظ جوانی جمعیت و نیروی با انگیزه تحصیل کرده  قرار داشتیم که در حال از دست دادن آن فرصت تاریخی هستیم.
 
وی افزود: آن فرصت به لحاظ تخصصی یک پنجره جمعیتی بود و ما  ظرف ۱۰ الی ۲۰ سال آینده با یک جامعه پیر روبه رو خواهیم بود افزودن بر اینکه  آن فرصت طلایی را ازدست میدهیم با جمعیتی مواجهیم که نیاز به مراقبت دارتد.
 
زینی وند گفت : مقام معظم رهبری تاکید بر افزایش جمعیت چه به لحاظ روان سالم چه جسم سالم دارند،  برای استفاده از این موضوع باید ظرفیت های اشتغال و تولید را بالا ببریم که مقام معظم رهبری به دقت آن را طرح کرده و فرموده اند تولید یعنی؛ تولیدی که  دانش بنیان باشد و اشتغال آفرین که این ها مبنای علمی و تخصصی در حوزه شغل و کارآفرینی دارد.
 
وی با اظهار تاسف بیان کرد: ما نیاز به توسعه زیرسازها و ظرفیت هایی داریم که اشتغال جدید را ایجاد کند ما سال هاست که افزایش دانشگاه و مدرک تحصیلی داریم اما این ها ظرفیت اشتغال را بالا نبردند بر همین اساس است که همه ی ما دم از کسب و کار می زنیم اما به یقین اتفاقی در کشور رخ نمی دهد.
 
زینی وند گفت: شما دیده اید جوانان را که با استفاده از امکانات ساده فضای مجازی صدها هزاران شغل ایجاد کرده اند اعم از بازاریابی و شغل های مختلف خود شما نیازمندی هایتان را از این طریق برآورده می کنید که هم به لحاظ ثروت و حجم اشتغالی که ایجاد شده با همین امکانات کم  با موبایل و لپ تاب دو دفتر کوچک کارشان را انجام می دهند.

عدم وجود پژوهشکده صنعت و معدن با نگاه دانش بنیانی

وی با بیان اینکه تنها راه حل تولید کار توسل به دانش است ما معجزه اشتغال با محوریت دانش بنیان را به وضوح می بینیم، در حوزه کشاورزی هم چرخمان لنگ می زند؛ گفت: کشت پسته کرمان سرآمد بوده الان بشدت عقب افتاده است سالانه۱۰۰۰ هزار هکتار  از مزارع پسته ما بایر می شود، آب هم نداریم، تولید هم افزایش بسیار کمی داشته است.

 استاندار کرمان ضمن گلایه از کم توانی و ناکارامدی در حوزه صنعت،حمل و نقل و… گفت: شعار مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری بسیار عمیق بود ه است و اوج ظرافت و دقت در آن لحاظ شده است.
 
زینی‌وند، رشد شرکت‌های دانش‌بنیان را راه رونق و تحول در حوزه‌های کشاورزی، انرژی، صنعت و معدن عنوان کرد و گفت: تمرکز مدیران اجرایی و شرکت‌های تخصصی باید بر مسئله تقویت دانش‌بنیان باشد و رقابت‌های مثبت دنبال شود.

وی لزوم راه‌اندازی شورای استانی در حوزه فناوری و دانش‌بنیان را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: راهبری شرکت‌های دانش‌بنیان در استان ضعیف است و نیاز به موتور محرکه قوی دارد که راس آن استاندار و محوریت کار را شرکت‌های دانش‌بنیان به عهده داشته باشند.

استاندار کرمان گفت: صندوق پژوهش و فناوری استان باید قوی‌ترین پشتوانه را داشته باشد و اعتبار لازم برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کند.

شناسایی جدی شرکت های دانش بنیان نیاز اصلی رفع مشکلات استان است

زینی‌وند تصریح کرد: هنوز شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که شناسایی نشدند که اگر مورد توجه قرار گیرند قطعا ورود آنها در دل معادن، صنایع و کشاورزی، غوغا و تحولی را به پا خواهد کرد. 

وی خطاب به مدیران اجرایی استان بر دیدگاه دانش‌محوری تاکید کرد و افزود: نهضت راه‌اندازی و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان باید شکل گیرد کرمان در جایگاه خود در شرکت‌های دانش بنیان قرار نگرفته است.

استاندار کرمان ابراز داشت: ظرفیت‌ دانشگاه‌ها، دانشجویی، هیات علمی و اندیشکده‌هایی چون پسته و آب و انرژی در استان باید به ارائه راهکار روی آورده و اقتصاد دانش بنیانی را رواج دهند.

وی گفت: پشتیبانی و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در اعطای مجوز و تسهیلات برای طرح‌ها مدنظر قرار گیرد.

زینی‌وند اظهار داشت: کشاورزی، انرژی، صنعت و معدن سه حوزه مهمی هستند که دانش‌بنیان‌ها باید در آن مشارکت جدی داشته باشند. 

استان کرمان رتبه اول فرونشست زمین را دارد

استاندار کرمان گفت: استان کرمان رتبه اول فرونشست زمین را دارد به این دلیل که از مجموع ۶ میلیارد مترمکعب آب برداشتی از منابع زیرزمینی استان، ۵٫۲ میلیارد مترمکعب آن در کشاورزی بدون بازده هزینه می‌شود و به همین دلیل بخش کشاورزی باید به سرعت، دانش بنیان و مکانیزه شود و سامان یابد.

زینی‌وند بیان کرد: در حوزه آب و انرژی دانش بنیان عمل نشده است  با این شیوه استان در سال های آینده خالی از سکنه می شود،  با این اوصاف کاملا مشهود است در حوزه آب و ریزگرد و … حتی فعالیت های معدنی خوب عمل نشده است زیرا صنایع و معادن ما یک پژوهشکده مشترک با یکی از مراکز رده اول کشور ندارد! این نوع سازمانی را باید درش تخته شود.

استاندار کرمان همچنین از اقدامات در دست اجرا برای راه‌اندازی پارک دوم علم و فناوری استان خبر داد و افزود:  هر اندازه بتوانیم این شورا را پاک تر تشکیل دهیم بهتر است، اما هدف این است که مدیران  با اهمیت ضرورت کار آشنا تر شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از مجموع دانش بنیان ها نیز باید سه نماینده در این شورا باشد که نگاه آن دولتی نشود.

انتهای پیام/ طهماسبی

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

اهدای ۲ هزار سری جهزیه به زوج‌های جوان تحت حمایت کمیته امداد کرمان

اهدای ۲ هزار سری جهزیه به زوج‌های جوان تحت حمایت کمیته امداد کرمان

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور گفت: رزمایش ملی اهدای ۴۲ هزار جهیزیه به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *