اتحاد مردم زرند در جریان مبارزات انقلاب اسلامی از ویژگی‌های خاص این منطقه بود

اتحاد مردم زرند در جریان مبارزات انقلاب اسلامی از ویژگی‌های خاص این منطقه بود

نویسنده کتاب شاه رفت گفت:زرند به واسطه داشتن معادن زغال‌سنگ و تأسیسات صنعتی از شهرهای مهم جنوب‌ شرق کشور شده بود و چون افراد مختلفی از شهرها و استان‌های مختلف در این منطقه فعالیت داشتند اتحاد آنان در جریان مبارزات انقلاب اسلامی از ویژگی‌های خاص این منطقه بود.

اتحاد مردم زرند در جریان مبارزات انقلاب اسلامی از ویژگی‌های خاص این منطقه بود

به گزارش خبرگزاری اقطاع خبر،  نویسنده کتاب خاطراتی از وقایع انقلاب اسلامی در زرند که به کتاب « شاه رفت»  معروف شد، در سال ۹۴ در جشنواره اصفهان در تولیدات مکتوب حوزه های هنری مراکز استان های کشور، در زمینه تحقیق و پژوهش، رتبه اول را کسب نمود و موفق به کسب دیپلم افتخار جشنواره، تندیس طلایی و اهداء جایزه نقدی گردید.

مهدی سهرابی  نویسنده کتاب شاه رفت که فعالیت مطبوعاتی فرهنگی خود را که با راهنمایی پدرش از سال ۱۳۴۶ با ارسال کارت خبرنگاری مجله دختران و پسران که از مجلات زیر مجموعه روزنامه اطلاعات بود، رسماً آغاز می کند، او در سال ۱۳۴۸ خبرنگار مجله جوانان و از سال ۱۳۵۰ خبرنگار روزنامه اطلاعات و دو سال بعد ( ۵۲ )، موفق به دریافت کارت پروانه خبرنگاری از وزارت اطلاعات اداره کل مطبوعات کشور ( ارشاد امروزی)، شد.

 نویسنده کتاب شاه رفت اظهار داشت: انعکاس بی پروای مشکلات اهالی در روزنامه اطلاعات، خشم مسئولین وقت به خصوص ساواک را بر می انگیخت و در نهایت در شهریور ۱۳۵۴ پس از سال ها تلاش مطبوعاتی ، به دستور ساواک از ادامه فعالیت هایش جلوگیری به عمل آمد.

وی با اشاره به بیشترین دستگیری های مبارزان انقلابی در سال ۵۷ گفت: جمعیت شهر زرند در دوران انقلاب اسامی (۱۳۵۷) بالغ بر ۲۲۰۰۰ نفر بوده است درطول ماه ها مبارزات انقلابیون زرند بیشترین فعالیت ها و درگیری ها با مامورین ساواک و پاسگاه ژاندارمری و بیشترین دستگیری ها مربوط به آبان و بیشترین گزارشات ساواک مربوط به دی ماه (۱۳۵۷) زرند می باشد.

سهرابی زرندی با اشاره به رهبر مبارزین زرند آغاز اعتراضات مردم زرند به رژیم پهلوی گفت: پیشینه آگاهی مردم زرند از وقایع و رویدادهای مذهبی،سیاسی کشور به سال ۱۳۴۳ برمی گردد، تبعید امام خمینی(ره) به عراق عامل اصلی اعتراض روحانیون در سطح کشور و زرند گردید، و اعتراض، مخالفت در زرند توسط شادروان آیت الله سید احمد جعفری در تکایا حسینیه ها و مراسمات خانگی به خصوص در ایام محرم و صفر که مراسمات سوگواری اباعبدالله الحسین برپا می گردید با سخنرانی اعتراض آمیز صورت می گرفت.

وی با اشاره به موقعیت زرند در دوران انقلاب افزود: زرند به واسطه داشتن معادن زغال‌سنگ و تأسیسات صنعتی از شهرهای مهم جنوب‌ شرق کشور شده بود و چون افراد مختلفی از شهرها و استان‌های مختلف در این منطقه فعالیت داشتند اتحاد آنان در جریان مبارزات انقلاب اسلامی از ویژگی‌های خاص این منطقه بود.

نویسنده کتاب شاه رفت با اشاره به همراهی اصناف زرند در انقلاب ۵۷ تصریح کرد: تعطیلی مغازه‌ها و اعتصاب بازاریان و اصناف و همراهی با مبارزان از اقدامات مهم و ارزشمند این قشر در روزهای پایانی حکومت پهلوی بوده است که در کتاب شاه رفت بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به همراهی کارکنان و کارمندان دولتی در زرند با مردم  در انقلاب توضیح داد: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی قشرهای مختلف مردم زرند از جمله فرهنگیان، کارکنان اداره‌های دولتی، سازمان‌ها، کارگران و کارکنان گروه تحقیقاتی ذوب‌آهن و معادن، کسبه و اصناف در جهت براندازی حکومت پهلوی تلاش می‌کردند که در بخش‌های مختلف کتاب به آنها پرداخته شده است.

نویسنده کتاب شاه رفت بیان کرد: تا کنون موفق به نگارش و انتشار۵ اثر تاریخی مکتوب در حوزه تاریخ  شهرستان زرند شده است، که در حال حاضر به تالیف گنجینه اززراوند تا زرند ( جلد دوم )، مشغول است.

سهرابی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۳ مجموعه انقلاب اسلامی شهرستان زرند به روایت تصویر به کوشش فرزندشان محمد حسین سهرابی زرندی منتشرشد و در سال ۱۳۹۶ بلدیه و دارالشورای زراوند و در سال ۱۳۹۸  پنجمین مجموعه فرهنگی با عنوان  گنجینه از زراوند تا زرند( جلد اول)، را منتشرکرده است.که خوشبختانه تمام آثار منتشر شده نام برده بااستقبال اهالی زرند به خصوص فرهنگیان عزیز، کلاً بفروش رفته است.

سهرابی زرندی در پایان مجموعه نفیسی از عکسهای مبارزات بر علیه رژیم پهلوی در زرند در به اقطاع خبر اهدا کرد که در ادامه مشاهده می فرمایید.


انتهای پیام/قنبرزهی

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

ایام پایانی ماه رمضان را دریابید

ایام پایانی ماه رمضان را دریابید

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زرند گفت: یکی از با فضیلت‌ترین ایام و لیالی ماه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *