بی‌ا‌طلاعی اکثریت شورا از تفاهم‌نامۀ کاروانسرای طلا و جواهر

بی‌ا‌طلاعی اکثریت شورا از تفاهم‌نامۀ کاروانسرای طلا و جواهر

دو عضو شورای شهر کرمان با انتقاد از شهردار اعلام کردند؛ که اکثریت شورا از جزئیات سرمایه‌گذاری مس برای ساخت کاروانسرای طلا و جواهر در مجاور مسجد ملک بی‌اطلاع هستند.

بی‌ا‌طلاعی اکثریت شورا از تفاهم‌نامۀ کاروانسرای طلا و جواهر

به گزارش سرویس اقتصادی اقطاع خبر به نقل از فردای کرمان؛ صبح امروز نشست علنی شورای شهر کرمان برگزار شد و پروژه‌های متفاوتی بررسی شد اما آنچه برخی از اعضای شورای شهر را مکدر کرده بود بی‌خبری شورا از عملکرد شهردار بود.

دو تن از اعضای شورای شهر کرمان  به صراحت با انتقاد از شهردار اعلام کردند؛ که اکثریت شورا از جزئیات سرمایه‌گذاری مس برای ساخت کاروانسرای طلا و جواهر در مجاور مسجد ملک بی‌اطلاع هستند.
تفاهم‌نامۀ این طرح که قرار است با مشارکت شهرداری و شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه ساخته شود، شنبۀ همین هفته در حضور استاندار و پورابراهیمی نمایندۀ مجلس، توسط شهردار کرمان و عابدی‌نژاد مدیرعامل سرمایه‌گذاری مس سرچشمه امضا شد.

نایب رئیس شورای شهر کرمان: قراردادها و توافق‌ها بدون حداقل اطلاعِ اعضای شورا در حال انجام است 

محمدرضا کمساری ـ نایب رئیس شورای شهر اما روز دوشنبه با یادآوری این موضوع به شهردار که روز اول یک تعهد اخلاقی به شورا دادید که بند اول آن همراهی و همگاهی با شورای شهر است، گفت: اما قراردادها و توافق‌ها بدون حداقل اطلاعِ اعضای شورا در حال انجام است و هماهنگی صورت نمی‌گیرد. در چنین شرایطی، برخی از این طرح‌ها ممکن است دچار خدشه شود.

فتح‌الله مویدی ـ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز از شهردار انتقاد کرد و با طرح این پرسش که چه اشکالی داشت قبل از امضای این تفاهم‌نامه با شورا مشورت می‌کردید؟ خطاب به شعرباف‌تبریزی گفت: «به نظر می‌رسد از دندۀ دیگری برخاستید که این‌طور رفتار می‌کنید. در عزل و نصب‌ها که شمشیر را از رو بستید و در شهرداری درو کردید و هرچه خواستید انجام دادید. دربارۀ این سرمایه‌گذاری هم مشورتی با شورا نکردید».
به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، کمساری در نشست عمومی شورای شهر کرمان در روز دوشنبه ۲۹ خردادماه در توضیح بیش‌تر در این‌باره خطاب به شهردار گفت: «تشکر از اینکه اخیرا نگاه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری دارید. پیگیری‌های خوبی صورت گرفته است. از مسئولان استان هم که شرکت مس را برای ایجاد کاروانسرای طلا پای کار آوردند تشکر می‌کنم. ساخت این کاروانسرا کار بسیار ارزنده‌ای است».

او افزود: «اما آقای شهردار، زمانی که می‌خواستید انتخاب بشوید، یک تعهد اخلاقی به شورا دادید که بند اول آن، همگاهی و همراهی با شوراست. ضمانت اجرای این تعهدات هم اخلاق و وجدان کاری است. نمی‌خواهم به هیچ عنوان بدبین باشم و اصل را بر حسن نیت داریم ولی فکر می‌کنم در برخی موارد، آن‌طور که باید، مسیرها طی نمی‌شود که شاید سهوی هم باشد».

او ادامه داد: «نمونه‌اش قراردادها و توافق‌هایی است که بدون حداقل اطلاع اعضای شورا در حال انجام است. سرمایه‌گذاری مفید است ولی چون هماهنگی صورت نمی‌گیرد و همگامی وجود ندارد، برخی از این طرح‌ها ممکن است دچار خدشه شود ضمن اینکه شاید نظر شورا در یک توافق‌‌نامه بررسی ابعاد دیگری از موضوع باشد که حتما برای شورا و شهرداری هزینه دارد».

کمساری با بیان اینکه بنده از این موضوع بی‌اطلاع بودم که شهرداری در حال فراهم‌سازی زمینۀ سرمایه‌گذاری مس در شهر کرمان است، اظهار کرد: «اگر مطلع بودم مطالبۀ بنده، مرمت و احیای کارونسراهای تاریخی شهر است».

وی به‌عنوان نمونه به کاروانسرای حاج‌آقاعلی اشاره کرد و گفت: «این کاروانسرا، یک بنای بی‌نظیر است و از کاروانسرای وکیل ارزش بالاتری دارد و یکی از میراث مهم تاریخی و فرهنگی ماست. وقتی شرکت قدرتمندی مثل مس برای سرمایه‌گذاری می‌آید، آیا نمی‌شد مرمت این کاروانسرا را انجام دهیم؟».

نایب رئیس شورای شهر کرمان در ادامه، با طرح این پرسش که آیا کاروانسرای وکیل به یک آبرو برای کرمان تبدیل شده یا خیر؟ ادامه داد: «اصلا کار شهردار را زیر سوال نمی‌برم ولی در راستای انجام بهتر ماموریت‌ها و تعهد اخلاقی که قبل از انتخاب‌تان به‌ شورا داده‌اید، هماهنگی با شورا را به‌طور ویژه در نظر بگیرید».

وی بیان کرد: «گفته‌اید اجرای این توافق‌نامه منوط به تایید شورای شهر است. بنده حسن‌نیت دارم اما چنین حرکت‌هایی را نمی‌پذیرم. همۀ اعضای شورا پیگیر سرمایه‌گذاری در شهر هستند ولی آیا اکثریت شورا در جریان این اقدام شهرداری بوده‌اند؟».

وی تاکید کرد: «آیا نمی‌شد شرکت مس را پای کار مرمت کاروانسراهای تاریخی شهر بیاوریم؟».
 

شهردار کرمان: تفاهم‌نامه جزئیاتی ندارد

شهردار کرمان در پاسخ به این انتقادات گفت: «فرصت‌های سرمایه‌گذاری را قبلا در دفترچه‌ای اعلام کرده‌ایم».
سعید شعرباف‌تبریزی افزود: «زمین مجاور مسجد ملک که ۱۸ هزار مترمربع است هم در این دفترچه بوده است».

وی ادامه داد: «قبل از ما، پیشنهاد ساخت بازار سوغات سنتی در آن داده شده بود ولی چون تراکم نمی‌توانست بگیرد، مراجعه‌کننده‌ای نداشت».

وی سپس توضیح داد: «آنچه بین شهرداری و شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه امضا شد، یک تفاهم عمومی در خصوص اصل سرمایه‌گذاری است و این تفاهم جزئیاتی ندارد. به عبارتی دیگر، پذیرفتیم شهرداری پروانه و زمین را بدهد و شرکت مس کار ساخت را انجام بدهد. هنوز باید محاسبات انجام و بسیاری اقدامات دیگر انجام شود».

وی تاکید کرد: «شرکت مس حتما باید در فراخوان مزایده‌ای شرکت کند و ممکن است در کنار مس، مجموعۀ دیگری هم شرکت کند و برنده شود».

شهردار کرمان در پاسخ به اینکه چرا سراغ مرمت کاروانسراهای موجود نرفته‌اند؟ گفت: «چون هیچ مالکیتی در بافت تاریخی جز این زمین نداریم برای همین سراغ کاروانسراهای دیگر نرفتیم».

وی افزود: «اما با مس در حال پیگیری برای ایجاد پارک فناوری و مجموعۀ رشد مس هستیم و برای این منظور، به دنبال این هستند که کاروانسرایی را بگیرند. در این صورت، مالکیت ما مهم نیست ما مجوزها را می‌آوریم».
وی گفت: «در تفاهم‌نامه‌ای که امضا کردیم هم نوشته شده که تمام فرایندها از طریق فراخوان و با تایید شورای شهر باید انجام شود».

 
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای: دیروز عکس جلسه را دیدم

فتح‌الله مویدی ـ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اما خطاب به شهردار گفت: «خیلی این روش‌های شما را نمی‌پسندیم. کارها را رسانه‌ای می‌کنید و توافق‌نامه را امضا می‌کنید و بعد ما باخبر می‌شویم».

وی با بیان اینکه چه اشکالی داشت قبل از این، یک مشورت از شورا می‌گرفتید؟ افزود: «به نظر می‌رسد از دندۀ دیگری برخاستید که این‌طور با شورا رفتار می‌کنید».

عضور شورای شهر کرمان ادامه داد: «در عزل و نصب‌ها که شمشیر را از رو بستید و در شهرداری درو کردید و هرچه خواستید، انجام می‌دهید و کوچکترین مشورتی نه با شورا و حتی با رئیس شورا نکردید».

وی اظهار کرد: «خدا می‌داند من دیروز عکس این جلسۀ امضای تفاهم‌نامه را دیدم. چه اشکالی دارد که از شورا مشورت می‌گرفتید؟ برداشت ما این است که می‌خواهید حرف خود را بر کرسی بنشانید و هر کار خودتان خواستید انجام دهید و شهردار نباید این‌طور با شورا برخورد کند.
 

شعربافت تبریزی شهردار کرمان: قبلا اطلاع داده بودیم

شهردار در پاسخ به مویدی گفت: «عرض کردم که فرصت‌های سرمایه‌گذاری را قبلا در دفترچه‌ای چاپ کردیم و در شورا یکی، دو بار دربارۀ فراخوان‌ها بحث شد».

شعرباف‌تبریزی افزود: «این زمین مدت‌ها فراخوان ساخت بازار داشته است با اصل سرمایه‌گذاری که کسی مخالفتی ندارد و ما با این پیش‌فرض جلو رفتیم. دلیلی ندارد وقتی هنوز جزییات طرح مشخص نیست بخواهیم آن را از شورا پنهان کنیم. این، چیزی نیست که شهرداری خدای نکرده بخواهد از مسیری دیگر آن را دنبال کند».

وی با بیان اینکه مس را به‌صورت ترک تشریفات و خاص در نظر نگرفتیم، ادامه داد: «مس مثل هر پروژۀ سرمایه‌گذاری باید در فراخوان شرکت کند».

وی اضافه کرد: «بنای ما این بود که موافقت دوستان شورا روی اصل پروژه و دفترچۀ سرمایه‌گذاری گرفته شده است و ساخت این کاروانسرا پروژه‌ای نیست که درصدی احتمال بدهم شورا با آن مخالفتی دارد». 

انتهای خبر/ طهماسبی

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

با حضور جمعی از مسئولان کرمان، نشان همیار بازیافت در کرمان رونمایی شد. به گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *