تکدی گری به سبک جدید در کرمان/گریبان شهر در چنگال متکدیان

تکدی گری به سبک جدید در کرمان/گریبان شهر در چنگال متکدیان

سال‌هاست که تکدیگری وارد یک لوپ تکراری شده، هرچند با تغییر زمانه و رشد تکنولوژی چهره متکدیان و شیوه‌های تکدیگری نیز رنگ و لعاب عوض می‌کند اما در باطن برهمان دور تسلسل باطل همیشگی می چرخد و گریبان شهر را در چنگال خود دارد.

به گزارش اقطاع خبر، تکدی گری به عنوان معضلی اجتماعی همواره به سبک های مختلف از سوی متکدیان اجرا می شود.

در گذشته متکدیان بر سر چهارراه ها می ایستادند و زمانی که خودروها توقف می کردند با در دست داشتن یک پارچه و یک شیشه شوی که حاوی آب بود به روی شیشه جلوی اتومبیل می پاشیدند و از این طریق اقدام به درخواست پول می کردند.

برخی هم در قوطی هایی که زغال روشن در آن بود با دود کردن اسفند و آوردن آن جلوی راننده پول دریافت می کردند و تعدادی دیگر هم با فروش گل رز و گل نرگس اقدام به تکدی گری می کردند.

یکی دیگر از راه های گدایی نشان دادن معلولیت بود که این راهکار گداها به این صورت بود که دست یا پای خود را کج می کردند که مردم خیال کنند معلول است و یا اینکه نسخه تاریخ گذشته و یا جعلی را به مردم نشان می دادند و با زاری و التماس درخواست کمک برای فرزند یا مادر بیمارشان می کردند.

البته تعداد زیادی از متکدیان زن غیر بومی نیز کودکی در آغوش می گرفتند و در گوشه ای از پیاده رو اطراق کرده و با گذاشتن کاسه ای در جلوی خود از رهگذران درخواست کمک می کردند.

هرچند با تغییر زمانه و رشد تکنولوژی چهره متکدیان و شیوه‌های تکدیگری نیز رنگ و لعاب عوض می‌کند اما در باطن برهمان دور تسلسل باطل همیشگی می چرخد و گریبان شهر را در چنگال خود دارد.

از جمله اینکه دیگر متکدیان منتظر درخواست یک اسکناس پانصدی یا هزاری نمی مانند زیرا می دانند که اقتصاد جامعه دچار تورم شدید شده و قیمت اجناس هم خیلی بالاتر رفته و دیگر یک اسکناس هزاری و یا دو هزاری ارزشی برای آنها ندارد.

روز گذشته زمانی  که از میدان مشتاق از نزدیک یک شیرینی فروشی عبور می کردم، پیرمردی با لباس های مندرس آنجا نشسته بود و وقتی نگاهش به من افتاد صدایم کرد.

من هم برای اینکه صدقه دادن در ماه شعبان صواب دارد خواستم یک هزاری کف دستش بگذارم که با عصبانیت به من گفت: خانم هزاری به درد من نمی خورد، ۴۰ هزار تومان بده و یک کیلو شیرینی برای من بخر امروز عید است و صواب دارد.

داخل بازار متوجه شدم تعدادی از متکدیان غیربومی دست به چنین کاری می زنند به طور مثال وقتی که مشتری در حال خرید میوه است به او التماس می کنند که برای  آنها نیز یک الی دو کیلو میوه خریداری کنند.

برخی هم دم رستوران ها، تالارها، هتل ها، کبابی ها و ساندویچ فروشی ها کمین کرده و دست به چنین کاری می زنند.

به گفته کارشناسان، تکدیگری برای بسیاری از افراد تبدیل به یک عادت شده و به دلیل درآمد بالا که به‌طور متوسط، روزانه به بالای یک میلیون تومان هم می‌رسد، فرد دیگر سمت پیدا کردن شغل و درآمد مناسب نمی‌رود، این دسته از افراد که اغلب درس خوانده هم نیستند در واقع نه سوادی دارند و نه شغلی و تکدیگری برایشان به شغلی ابدی تبدیل می‌شود، هرازگاهی هم با تغییر شکل و نحوه گدایی کردن به کار پردرآمد خود رونق بیشتری می‌بخشند.

متاسفانه هر چه به ایام نوروز نزدیک تر می شویم تعداد متکدیان شهر هم افزایش پیدا می کنند.

امید که مسئولان زیربط و شهرداری در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهند تا در این ایام با حضور مسافران نوروزی و کاروان های راهیان نور متکدیان چهره شهر را نازیبا نکنند.

انتهای پیام/نامجو

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

اهدای ۲ هزار سری جهزیه به زوج‌های جوان تحت حمایت کمیته امداد کرمان

اهدای ۲ هزار سری جهزیه به زوج‌های جوان تحت حمایت کمیته امداد کرمان

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور گفت: رزمایش ملی اهدای ۴۲ هزار جهیزیه به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *