در فقه جمهوری اسلامی هرکس باید نقش خود را در جهت مرتفع کردن مشکلات بهطور کامل درک کند و حضور و مشارکت در امور اقتصادی نیز اینگونه است.
نقش قوای سه گانه؛
دولت بهعنوان حامی تولید داخلی، صادرات و واردات را مدیریت کند و جلوی قاچاق را بگیرد، موانع تولید ملی را رفع کند و مشوقهایی برای تولیدکنندگان داخلی وضع کند.
قوه قضائیه و دستگاههای نظارتی تخلفات را رصد و با فساد اقتصادی مقابله مقتدرانه کنند.
مجلس قوانین متقنی در جهت رونق تولید و رفع موانع آن وضع کند.
نقش تولیدکنندگان؛
تولیدکنندگان با همت مضاعف و روحیه جهادی و انقلابی به تولید کالا و خدمات با کیفیت ملی بپردازند و باعث جذب سرمایههای داخلی و عدم خروج آن از کشور شوند.
نقش بازرگانان؛
اگر واردات بیرویه و بر مبنای صرفاً سود شخصی صورت گیرد، تولید کشور را دچار رکود و خسارت میکند.
بازرگانان علاوه بر رعایت قوانین کشور باید با نگاه حمایتی به تولید داخلی زمینه کاهش واردات کالاهایی که امکان تولید داخلی دارد را فراهم و صادرات محصولات ملی را رونق دهند.
نقش شبکه فروش؛
توزیع کنندگان کالا و خدمات داخلی را در اولویت خرید و توزیع به فروشندگان قرار دهند.
نقش فروشندگان؛
گاهی مشاهده میشود؛ فروشندگانی در تابلوی فروشگاهشان مینویسند «باافتخار کالای ایرانی میفروشیم» این روحیه نیز باید فراگیر شده و باعث افتخار فروشندگان باشد که فقط کالای با کیفیت داخلی خود را به خریداران عرضه کنند.
نقش خریداران؛
آحاد ملت بهعنوان خریداران کالا و خدمات با تعصب محصولات داخلی را تقاضا و خریداری کنند.
با تعصبی مثل تعصب به تیم قرمز یا آبی و حساسیتی که وزنه بازار را تغییر میدهد (هرچه تقاضای کالای داخلی بیشتر شود، تولید ملی پررونقتر خواهد شد)
مبلغین و اهالی رسانه؛
یکی از ضعفهایی که امروز ما شاهدش هستیم عدم بازتاب هنرمندانه اقدامات و دستآوردهاست و هر کسی به هر نحوی که صاحب تریبون و رسانه است باید مخلصانه در جهت ترویج تولید داخلی و ترغیب خرید کالای ایرانی تلاش کند.
نویسنده / ایوب کمالی
انتهای خبر/ فلاح
منبع:آرمان