رفع تنش آبی تمام روستاهای استان کرمان تا پایان دولت

رفع تنش آبی تمام روستاهای استان کرمان تا پایان دولت

وزیر نیرو گفت: در استان کرمان ۶۶۹ روستا در تنش شدید آبی به سر می‌بردند که تاکنون آبرسانی به ۱۴۰ روستا به طور کامل انجام شده است.

رفع تنش آبی تمام روستاهای استان کرمان تا پایان دولت

به گزارش سرویس اقتصادی اقطاع خبر صبح امروز علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مراسم بهره‌برداری از فاز اول آبرسانی به شهرهای بم و بروات گفت: امروز برای وزارت نیرو فرصت بسیار خوبی است زیرا مهمترین مساله رشد و توسعه استان موضوع آب است.
 
وی افزود: استان کرمان استانی است که برای رشد و توسعه ظرفیت‌های بسیار گرانبهایی دارد؛ منابع انسانی خوب، مدیران بسیار خوب، ظرفیت معدن و صنایع و ظرفیت‌های کشاورزی از جمله آن‌ها است.

وزیر نیرو با اشاره به سفر سال ۱۳۸۶ به کرمان توضیح داد: در آن سال بنده وزیرصنایع و معادن بودم و مهمترین معضل استان کرمان این بود که گرمی از معادن استخراجی در استان فرآوری نمی‌شد و تماما به صورت خام صادر می‌شد؛ در آن زمان برنامه‌ای با تدبیر دولت وقت و حمایت مدیران استان و نمایندگان وقت استان طرح ریزی شد که این منابع در استان تبدیل به ثروت و اشتغال و ارزش افزوده شود.

محرابیان ادامه داد: در این مسیر بزرگ توسعه که نمونه آن را بسیار کم داریم موضوع آب باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا کرمان در منابع آبی از دیرباز ضعیف بوده؛ بنابراین برای حل تنش آبی با مصوبات سفر اول هیات دولت به کرمان کارهایی شروع شده است.
 
وی تشریح کرد: ما چند برنامه را در دستور کار داریم؛ اول اینکه از ذخایر آبی و سدهای استان بتوانیم حداکثر فایده را ببریم که این طرح در قسمت‌های مختلف استان در سد جیرفت، سد بافت، سد شهیدان امیرتیموری و سد نسا در حال انجام است.

وزیر نیرو با اشاره به انتقال آب از خلیج فارس عنوان کرد: استفاده از بهترین منبع آبی یعنی شیرین‌سازی و انتقال آب دریا که عملیات اجرایی آن در سال ۸۹ شروع شد و در دولت‌های قبل برای یک خط پیشرفت‌هایی حاصل شده و در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی خط دوم آن هم کلنگ زنی شد.
 
 محرابیان با بیان اینکه برای تامین آب شرب مناطق شمالی استان به ویژه کرمان، سیرجان، رفسنجان، انار و زرند از خط انتقال آب خلیج فارس بهره می‌بریم؛ اظهار کرد:  برای تامین آب شرب پایدار عملیات اجرایی طرح از ۲۰ بهمن کلنگ‌زنی شده که با سرعت بسیار خوبی این پروژه در حال اجرا است و برای ادامه و تکمیل نیاز به تامین مالی دارد که امیدواریم این سفر

در این خصوص سفر موثری باشد و در صورت تایید ریاست جمهور پروژه به سرعت پیش رود.
 
وی با اشاره به یکی دیگر از طرح‌های دولت برای رفع مشکل کم آبی بیان کرد: استفاده از ظرفیت پساب برای تامین آب صنعت برنامه دیگر ما است؛ ما باید رحم کنیم به برداشت آب از چاه‌ها تا سطح سفره‌های آب زیرزمینی کمتر نشود زیرا با استفاده از آب سطحی و آب دریا و ظرفیت بازچرخوانی آب فاضلاب می توان آب موردنیاز را تامین کرد.
 
وی طرح انتقال آب از سدنسا را جز سدها با منابع مطمئن و کیفیت بسیار عالی دانست و تصریح کرد: خط انتقال با تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ به بم و بروات فراهم شده و در ادامه باید به فهرج و ریگان و دیگر نقاط شرق استان هم برسد که زیرساخت‌ها فراهم است.

محرابیان گفت: ما کار را از سخت‌ترین نقطه و پرتنش‌ترین نقطه استان شروع کردیم و پروژه دوم پروژه فاضلاب شهر سیرجان است که دو نیروگاه سیکل ترکیبی درسیرجان در حال بهربرداری و دو نیروگاه دیگر در حال اجراست، همچنین دو شهرک انرژی خورشیدی داریم تا موضوع ناترازی برق را با بهترین و پاک‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برطرف کنیم.

رفع تنش آبی تمام روستاهای استان تا پایان دولت

وزیر نیرو با اشاره به رفع تنش آبی روستاها خاطرنشان کرد: در استان کرمان ۶۶۹ روستا در تنش شدید آبی به سر می بردند که با حضور سپاه، بسیج، نیروهای جهادی و شرکت آب منطقه‌ای و آبفا و حمایت خیرین جهاد آبرسانی آغاز شده و تا کنون آبرسانی به ۱۴۰ روستا به طور کامل انجام شده و متوسط پیشرفت کل طرح در استان بالغ بر ۳۷ درصد است که امیدواریم تا پایان دولت مردمی عملیات آبرسانی تمام شود.

محرابیان با اشاره به افتتاح پست ۱۳۲ جیرفت عنوان کرد: این طرح، ظرفیت تامین برق برای سرمایه‌گذاران و اهالی نهضت ملی را فراهم می‌کند.  علاوه بر این، خط ۴۰۰ کیلووات بم و جیرفت به طول ۹۰ کیلومتر نیز به بهره‌برداری می‌رسد و خط ۴۰۰ کیلومتر گنو ارزوئیه و شرکت‌های توزیع در شمال و جنوب نیز پروژه‌های ارزشمندی هستند که آماده افتتاح‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت‌های توزیع برق در شمال و جنوب استان پروژه‌هایی در توسعه شبکه تبدیل سیم به کابل برای افزایش راندمان، برق رسانی‌های روستایی متعدد و تامین پنل‎های خورشیدی برای عشایر استان دارند.

انتهای خبر/

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

رونمایی از «همیار بازیافت» در کرمان

با حضور جمعی از مسئولان کرمان، نشان همیار بازیافت در کرمان رونمایی شد. به گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *