نظارت بر اجرای حقوق شهروندی زندانیان کرمان

نظارت بر اجرای حقوق شهروندی زندانیان کرمان

یدالله موحد در سفر به رفسنجان گفت: هیئت‌های نظارت و حقوق شهروندی، وضعیت زندان‌های استان کرمان را به صورت مستمر بررسی می‌کنند.

نظارت بر اجرای حقوق شهروندی زندانیان کرمان

به گزارش “اقطاع خبر” یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان به منظور نظارت بر رعایت حقوق شهروندی مددجویان زندان‌ها از زندان رفسنجان بازدید کرد.

وی گفت: هیئت‌های نظارت و حقوق شهروندی، وضعیت زندان‌های استان کرمان را به صورت مستمر بررسی می‌کنند.

موحد افزود: کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، یکی از سیاست‌های مورد تاکید قوه قضائیه است که بدین منظور ساز و کار‌های قانونی نیز تدوین شده است.

وی توجه ویژه به بازسازی شخصیت اجتماعی مددجویان زندان‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به تغییر رویکرد قوه قضائیه به حوزه زندان‌ها و مجازات حبس باید به نحوی اقدام شود که مخلان امنیت و عاملان شرارت که امنیت و آرامش اجتماعی جامعه را مخدوش می‌کنند، مجازات شوند.


رییس شورای قضایی استان کرمان بیان کرد: برنامه ریزی برای اشتغال مددجویان زندان‌ها و حمایت لازم مادی و معنوی از خانواده زندانیان نیازمند از جمله راهکار‌های ریاست قوه قضائیه برای حمایت از مددجویان زندانی است.

تمرکز اصلی برنامه‌های قضایی بر هوشمندسازی و توسعه عدالت الکترونیک

یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان در جمع کارکنان اداری و قضایی شهرستان رفسنجان، توسعه دادرسی عادلانه را از اولویت‌های قوه قضائیه برشمرد و گفت: تحقق این مهم به ۲ فاکتور افزایش نرخ رسیدگی و کاهش اطاله دادرسی بستگی دارد.

وی افزود: تمرکز اصلی برنامه‌های قضایی بر هوشمندسازی و توسعه عدالت الکترونیک است.

موحد با اشاره به این مطلب که هوشمند سازی از موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) است، ادامه داد: اصل هوشمند سازی در قوه قضائیه از ارکان سند تحول قضایی و یکی از موارد مورد تأکید ریاست این قوه به شمار می‌رود و همه باید دست به دست هم دهیم تا اولویت‌های این حوزه به بهترین شکل ممکن و در سریع‌ترین زمان محقق شود.

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی به منظور تحقق هوشمندسازی، هزینه‌های بسیار زیادی را در حوزه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و زیرساخت پرداخت کرده است و باید بهره‌برداری مناسبی  از این امکانات انجام شود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان در ادامه بر لزوم برخورد با هرگونه ترک فعل نیز تاکید کرد و بیان داشت: هیچ فردی در هیچ مقام و مسئولیتی نباید ترک فعل داشته باشد.

وی بر تدبیر در پرونده‌های قضایی و روشن بودن مسیر پرونده‌ها تاکید کرد و گفت: هر گونه تاخیر در دادرسی و صدور حکم، توسعه دادرسی عادلانه را زیر سوال می‌برد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود از جمله شورا‌های حل اختلاف، نهاد‌های داوری و … به منظور کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی نیز ضروری است.

وی با تاکید بر این مطلب که تکلیف داریم کرامت و حرمت مراجعان به دستگاه قضایی، قضات و کارکنان اداری را حفظ کنیم، ادامه داد: براساس تاکیدات ریاست قوه قضائیه، حفظ عزت و کرامت مراجعان به دستگاه قضایی یک تکلیف شرعی و وظیفه اجتماعی و فرهنگی است که باید همواره مد نظر قرار گیرد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان با تاکید بر این مطلب که قضات باید نسبت به مسائل اجتماعی جامعه حساس باشند، تصریح کرد: در کنار توجه به حفظ کرامت مراجعان و حفظ شخصیت فردی و اجتماعی متهمان، باید با عوامل شرارت و ناامنی نیز قاطعانه و بدون اغماض برخورد شود.

موحد افزود: همه ما وظیفه داریم به دولت در حوزه‌های مختلف، همچون حوزه‌های تولید، اقتصاد و مبارزه با فساد کمک کنیم تا مشکلات مردم در تمامی زمینه‌ها از جمله در حوزه اقتصادی برطرف شود.

بازدید رئیس کل دادگستری استان کرمان از حوزه قضایی رفسنجان

 موحد همچنین در سفر به رفسنجان به همراه جمعی از معاونان دادگستری به منظور پیگیری برنامه‌های راهبردی و نظارتی و بررسی عملکرد قضات و کارکنان، از حوزه‌های قضایی رفسنجان بازدید کرد.

وی همچنین پس از بررسی وضعیت هر یک از این حوزه‌های قضایی، به منظور ارتقای سطح کیفی عملکرد و رفاه حال مراجعان، دستورات و توصیه‌های لازم را ارائه کرد.

رئیس کل و معاونان دادگستری استان کرمان همچنین با برخی از مراجعان این حوزه‌های قضایی دیدار و گفت و گو کردند و پس از استماع مطالبات آن‌ها، دستورات لازم را به منظور رسیدگی به موارد مطرح شده، صادر کردند.

در ۵ ماهه امسال ۱۳ هزار و ۳۳۱ پرونده به حوزه قضایی رفسنجان وارد شده که از این تعداد، ۱۲ هزار و ۵۳۱ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

امسال همچنین ۳ هزار و ۵۳۳ پرونده به دادسرای رفسنجان وارد شد که از این تعداد، ۳ هزار و ۳۴۹ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

انتهای پیام/تاج الدینی

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته لاله‌زار با یک درجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *