هزینه چند صد میلیونی حمله سگهای ولگرد به مردم در زرند

هزینه چند صد میلیونی حمله سگهای ولگرد به مردم در زرند

افزایش چشمگیر سگ های ولگرد سطح شهر زرند باعث ۳۰۲ مورد گزش حیوانات وحشی شده است که هزینه ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون جهت واکسیناسیون هاری روی دست مراکز بهداشتی این شهر گذاشته است.

هزینه چند صد میلیونی حمله سگهای ولگرد به مردم در زرند

طی ماه های گذشته شاهد افزایش حمله حیوانات بلاصاحب به شهروندان زرندی بودیم که در این خصوص به سراغ مسئولان شهر زرند رفتیم تا مطالبه مردمی در این زمینه را پیگیری کنیم و در جریان فعالیت آنها در این زمینه باشیم.

به گزارش اقطاع خبر ، علی بهاءالدینی کارشناس جامعه ایمن شهرستان در پاسخ به مطالبه به حق مردم در خصوص جمع آوری و امحای سگ های ولگردی که به وفور در سطح شهر و روستاها یافت می شوند، پاسخ می دهد.

بهاءالدینی ابراز داشت شاید این حقایق تلنگری برای مسئولین متولی جهت جمع آوری هرچه سریعتر سگهای ولگرد و حتی برای خود مردم باشد تا در زمینه بیماری هاری حساس باشند و به وظیفه خود عمل نمایند.

وی افزود : از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا انتهای خرداد ماه ۱۴۰۱ متاسفانه در شهرستان ۳۰۲ مورد گزش توسط حیوانات صورت گرفته است که ۹۸ درصد موارد، توسط سگ بوده است. 

این فعال جامعه ایمن شهرستان همچنین بیان داشت: وزارت بهداشت واکسن و سرم هاری را رایگان انجام می‌دهد و برای هر مورد درمان هاری بیش از سه تا چهار واحد واکسن در چند مرحله تزریق می‌شود  و متاسفانه واکسیناسیون ۳۰۲ مورد گزش از سال قبل تاکنون، چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان است. 

کارشناس جامعه ایمن زرند اعلام کرد: از ابتدای امسال شاهد بروز دو مورد هاری انسانی در سطح استان و مرگ دلخراش و زجر آور آنها بودیم.

وی افزود؛ پشت چهره آرام  سگ‌ها و گربه‌ها یک خشم طبیعی پنهان شده که می‌تواند حیات انسان را به نابودی بکشاند. 

بهاءالدینی اشاره کرد: در شهرستان مواردی از گزش حیوان در نواحی سر و صورت کودکان و نوجوانان و سالمندان و زنان باردار، صورت گرفته که واقعا دیدن این صحنه ها دردآور است. اگرچه با اقدام واکسیناسیون از بروز احتمالی بیماری هاری پیشگیری شده است.
 
وی تاکید کرد: از آنجایی که بیماری هاری ۱۰۰ درصد کشنده است، لذا خیلی مهم است که فرد مورد گزش بلافاصله تحت درمان واکسن هاری قرار بگیرد.

ماشاالله عربپور رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان زرند در این زمینه به خبرنگار راه ارمان گفت : تاکید ما این است که شهرداری ها و دهیاری ها نسبت به جمع آوری و یا امحای سگ های ولگرد بدون توجه به نگاه های عامی و غیر علمی اقدام نمایند و مردم هم نباید پسماندها و زباله‌های خانگی را در دسترس حیواناتی مثل سگ و گربه قرار دهند که این روش به افزایش جمعیت آن‌ها منجر شده و احتمال گزش و ابتلا به هاری را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت زرند افزود : غذا دادن به حیوانات ، مداخله در زنجیره حیات وحش بود و این باعث می‌شود که زایمان حیوانات به خصوص سگ‌ها افزایش یابد و ازدیاد توله‌ها به بالا رفتن خطر بیماری هاری منجر شود، از طرف دیگر هنگامی که جمعیت سگ‌ها افزایش یافت، میل این حیوانات برای حمله و تهاجم به انسان‌ها نیز بیشتر شده و ریسک ابتلا به هاری را بیشتر می‌کند.

عربپور تاکید کرد: کاری که حامیان حیوانات انجام می‌دهند اگرچه از نظر خودشان مداخله مثبت تلقی می‌شود، اما از نظر علمی یک مداخله منفی است و چنین رفتاری در هیچ کشوری دیده نمی‌شود؛ اگر دقت کرده باشید، در هیچ مستندی که فیلمبرداری می‌شود، به حیوانات درنده غذا نمی‌دهند، چون این اقدام باعث برهم خوردن چرخه طبیعی می‌شود.

وی اظهار داشت: افرادی هم که حیوانات خانگی دارند جهت واکسیناسیون این حیوانات به دامپزشکی مراجعه نمایند.

عبای ایرانمنش رئیس شورای اسلامی شهر زرند نیز در این زمینه به خبرنگار اقطاع خبر گفت : راه اندازی کمپ نگهداری سگ های بلاصاحب و عقیم سازی سگ های ولگرد توسط یکی از خیرین که از مصوبات شورای شهر زرند بوده در حال پیگیری می باشد.

علی ضیاءالدینی، شهردار زرند با بیان اینکه جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب به یکی از معضلات جامعه تبدیل شده و شهرداری سعی دارد با استفاده از ظرفیت پیمانکاران این طرح را به سرانجام برساند، گفت: حمایت از سلامت اجتماعی و رفع نگرانی شهروندان از دغدغه‌های اصلی ما در شهرداری است.

محمد مهدی ضیاءالدینی معاون خدمات شهری شهرداری زرند از فعالیت شهرداری زرند در خصوص جمع آوری سگهای ولگرد به خبرنگار اقطاع خبر گفت : طرح جمع آوری وزنده گیری سگ های ولگردبه صورت هفتگی دردستورکارشهرداری قرار دارد.

وی با اعلام اینکه بیشترشهروندان ازوجودسگهای بی صاحب و ولگرد درشهرمعترض هستند گفت:یکی ازعلت های حجوم سگهای ولگردبه سطح شهر وجود پسماند غذایی است که توسط شهروندان رهاشده و این حیوانات برای زنده ماندن به داخل شهر وارد می شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری زرند حفظ سلامتی و امنیت شهروندان را مهمترین اولویت مدیریت شهری دانست و افزود : شهروندان می توانند در این طرح همراه شهرداری باشند و با مشاهد تجمع سگهای بلاصاحب مراتب را با شهرداری در میان بگذارند . 

انتهای پیام/قنبرزهی

———-
منبع:آرمان

درباره ی خبرنگار اقطاع خبر

مطلب پیشنهادی

ایام پایانی ماه رمضان را دریابید

ایام پایانی ماه رمضان را دریابید

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زرند گفت: یکی از با فضیلت‌ترین ایام و لیالی ماه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *